BMW memperluaskan pemasangan PHEV tempatan di Thailand – kos pelaburan sebanyak RM85.9 juta

BMW memperluaskan pemasangan PHEV tempatan di Thailand – kos pelaburan sebanyak RM85.9 juta

BMW akan memperluaskan pemasangan kenderaan elektrik hibrid (PHEV) tempatan di Thailand berikutan pemberian keistimewaan pelaburan kepada pembuat kereta oleh Lembaga Pelaburan (BoI) negara, laporan Bangkok Post.

Projek yang diluluskan oleh BoI ini melibatkan pelaburan sebanyak 700 juta baht (RM85.9 juta) bagi memperluaskan kilang pemasangan sedia ada kendalian BMW Group Manufacturing Thailand yang terletak di Kawasan Perindustrian Amata City di daerah Rayong. Buat masa ini, model PHEV yang dipasang di negara berkenaan termasuklah 330e, 530e, X5 xDrive40e dan 740Le.

“Manfaat daripada BoI ini adalah untuk kereta yang telah siap dan persediaan untuk pemasangan bateri yang akan dilaksanakan pada tahun 2019. Pada masa ini, kami mempunyai pasukan untuk mengendalikannya, termasuk aplikasi lain untuk EV dan pemasangan bateri, walau bagaimana pun, BMW belum mengumumkan apa-apa rancangan sehingga kami membuat keputusan,” ujar presiden BMW Group Thailand, Christian Wiedmann.

Beliau menambah bahawa pemasangan pek bateri sedang dikaji kerana pembuat kereta itu terus mencari rakan kongsi lain sebagai pembekal tempatan untuk versi PHEV, tetapi turut berkata syarikat itu komited untuk menyelesaikan projek itu pada pertengahan 2019, selaras dengan garis masa yang dilaporkan awal tahun ini. Buat masa ini, bateri PHEV diimport dari Eropah.

Bukanlah suatu perkara yang mengejutkan jika para pembuat kereta memantapkan inisiatif hibrid dan PHEV di Thailand. Pada tahun 2017, BoI meluluskan keistimewaan promosi untuk pengilang kereta hijau termasuk hibrid, plug-in hybrid (PHEV) dan kenderaan elektrik penuh (EV), dengan insentif termasuk tidak dikenakan cukai antara lima hingga lapan tahun.

Penjualan BMW PHEV iPerformance dilaporkan meningkat pada tahun lalu di Thailand – dengan kenaikan jualan sebanyak 269% kepada 10,020 unit, mewakili 13% daripada semua model BMW yang dijual di negara tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required