Grab, KWSP jalin MoU skim i-Saraan untuk pemandu

Grab, KWSP jalin MoU skim i-Saraan untuk pemandu

Penyedia perkhidmatan Grab telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk menggalakkan pemandu-pemandu di bawah seliaan syarikat itu ikut serta dalam program simpanan persaraan sukarela, dikenali sebagai Caruman Sukarela Insentif Persaraan (i-Saraan).

CEO KWSP, Datuk Shahril Ridza Ridzuan berkata mereka yang mendaftar untuk program ini akan menikmati pilihan untuk simpanan selamat, memandangkan badan itu mempunyai rekod baik selama ini, sekali gus menjamin dan mempertingkat nilai simpanan pencarum bagi tempoh panjang, lapor Bernama.

“Dengan mencarum untuk skim berkenaan, pemandu-pemandu Grab dapat menikmati manfaat yang sama seperti ahli-ahli KWSP yang lain, seperti agihan dividen tahunan bagi dana persaraan mereka, pelepasan cukai serta manfaat kematian,” jelas beliau dalam satu kenyataan.

Shahril juga memaklumkan, bagi ahli berusia bawah 55 tahun, kerajaan akan menambah 15% lagi bagi sumbangan tahunan. Ini adalah sebagai tambahan kepada dividen dan manfaat lain, mececah sehingga maksimum RM250 setiap tahun sehingga 2022.

Grab, KWSP jalin MoU skim i-Saraan untuk pemandu

Melalui kerja sama dengan KWSP ini, ia membuka ruang kepada Grab untuk menyokong usaha kerajaan bagi mewujudkan sebuah eco-system perlindungan yang lebih menyeluruh, melalu langkah awal untuk memastikan nasib pemandu-pemandunya terjamin dan terbela, jelas ketua Grab Malaysia, Sean Goh.

“Malah, daripada kaji selidik dengan pemandu-pemandu kami, 75% daripada mereka telah menyatakan minat untuk menyimpan untuk persaraan mereka menerusi kerja sama ini. Untuk itu, kami ingin menggalakkan mereka untuk memanfaatkan perkembangan ini yang dapat menjamin masa depan kewangan mereka,” tambah Sean.

Syarikat juga akan menyumbang tambahan lima peratus daripada jumlah yang dicarum oleh pemandu-pemandu terpilih, dengan maksimum RM80 setahun, sebagai tambahan kepada insentif kerajaan.

i-Saraan sebelum ini dikenali dengan nama Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia (SP1M), merupakan sebuah program yang membolehkan individu yang bekerja sendiri tanpa pendapatan bulanan tetap untuk menyimpan bagi tujuan persaraan mereka sebagai ahli KWSP.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required