Pasukan MotoGP SIC-Yamaha ambil Franco Morbidelli dan Fabio Quartararo sebagai pelumba untuk 2019

Pasukan MotoGP SIC-Yamaha ambil Franco Morbidelli dan Fabio Quartararo sebagai pelumba untuk 2019

Pengarah urusan pasukan Yamaha Factory Racing, Lin Jarvis telah mengesahkan pasukan satelit baru SIC-Yamaha yang akan berlumba dalam MotoGP tahun depan bakal menggunakan khidmat Franco Morbidelli dan Fabio Quartararo sebagai pelumba. Beliau telah memberitahu perkara ini kepada wartawan World Feed, Simon Crafar.

“Saya tidak mahu mengatakan kami tidak mempunyai suara, tetapi akhirnya nanti keputusan muktamad berkenaan pelumba ini akan dilakukan oleh pasukan itu sendiri. Mereka adalah pasukan persendirian. Sudah tentu, mana-mana pelumba yang mereka pilih perlu mendapatkan kelulusan daripada kami sama ada mereka berada di tahap yang betul dan mempunyai kapasiti untuk menunggang jentera M1 itu nanti,” jelas Jarvis.

Selain itu, Jarvis turut menyatakan keyakinan terhadap Morbidelli kerana beliau adalah seorang juara dunia, penunggang akademi dan mempunyai bakat. Tambah Jarvis, pelumba dari Itali itu juga dijangka dapat menunjukkan prestasi lebih baik menggunakan M1 berbanding jentera Honda dalam pasukan EG 0,0 Marc VDS sekarang.

Melihat kepada Quartararo pula, Jarvis berkata, “Quartararo akan menjadi seorang rookie, tapi beliau muda – cuma 19 tahun – dan berbakat. Prestasinya mungkin tidak begitu baik dalam setahun dua dulu, tapi tahun ini beliau menunjukkan keyakinan. Kes seperti Syahrin telah menunjukkan ada kalanya anda boleh membuat pilihan, dan jika pelumba itu ada bakat dan dibawa masuk tanpa harapan tinggi, mereka akan menunjukkan prestasi baik.”

Berkenaan dengan kelengkapan yang akan dibekalkan oleh Yamaha kepada pasukan itu, ramai yang tertanya. Jawab Jarvis, “ia akan menjadi sesuatu seperti pasukan Tech 3 atau mungkin juga lebih daripada itu. Seperti yang diketahui, pasukan Tech 3 pada tahun hadapan akan bertukar kepada jentera KTM.

GALERI: Franco Morbidelli


GALERI: Fabio Quartararo

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required