Sebahagian BMW dengan enjin diesel diharamkan dipandu di Korea Selatan kerana kerap terbakar

Sebahagian BMW dengan enjin diesel diharamkan dipandu di Korea Selatan kerana kerap terbakar

Kementerian pengangkutan Korea Selatan menyatakan mereka akan mengharamkan sekitar 20,000 unit model keluaran BMW berikutan 27 kes kebakaran di negara berkenaan, lapor Automotive News Europe. Insiden tersebut mendorong BMW Korea untuk mengeluarkan kenyataan meminta maaf, serta membuat panggilan semula terhadap 106,000 unit model yang dijana enjin diesel, termasuk 520d.

“Saya menyeru agar pemilik kenderaan BMW yang terlibat dengan panggilan semula tersebut untuk bekerjasama bagi mengelakkan kemalangan yang lebih besar,” kata menteri pengangkutan Korea Selatan Kim Hyun-mee. Pemilik kereta yang terlibat boleh memandu kereta mereka untuk membuat pemeriksaan keselamatan, dan pengharaman ini adalah untuk mempercepatkan proses pemeriksaan dan bukan untuk menghukum pemilik, jelas menteri berkenaan.

Arahan pengharaman ini berkuatkuasa sejurus sahaja para pemilik berkenaan menerima surat notis, yang telah pun bermula pada 15 Ogos, kata menteri tersebut lagi. BMW telah pun mengenalpasti masalah yang menyebabkan kebakaran tersebut – berpunca dari kerosakan pada sistem kitaran semula gas ekzos (EGR), manakala kerajaan Korea Selatan sendiri sedang menjalankan siasatan berasingan dan mungkin akan mengambil tindakan undang-undang jika perlu.

Isu yang sama sebenarnya turut menjejaskan model-model janaan diesel BMW pada pasaran Eropah, di mana jenama tersebut kini telah pun mengeluarkan ‘kempen teknikal’ di benua berkenaan.

Laporan Automotive News Europe berkenaan turut menyatakan bahawa BMW merupakan jenama asing kedua terlaris di Korea Selatan selepas Mercedes-Benz dengan mencatatkan jualan 59,624 unit tahun lalu. Angka berkenaan dilihat naik sekali ganda berbanding lima tahun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required