Projek ECRL sah batal – Perdana Menteri Tun Mahathir

Projek ECRL sah batal – Perdana Menteri Tun Mahathir

Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) bernilai berbilion ringgit dibatalkan.

Perdana Menteri berkata, beliau sudah menyampaikan keputusan itu kepada Presiden China Xi Jinping dan Perdana Menteri Li Keqiang memahami sebab-sebab pembatalan dua projek yang disokong kerajaan China itu, laporan Bernama.

“Pada peringkat awal, berlaku salah faham, namun kini mereka faham mengapa kita lakukannya (batal). Saya tidak fikir China mahu kita muflis,” kata Dr Mahathir.

Dr Mahathir berkata projek terbabit membabitkan peruntukan wang yang besar, dan Malaysia tidak terlalu memerlukannya pada masa ini berikutan kedudukan kewangan negara dengan jumlah hjutang yang tinggi yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu.

“Projek tidak diteruskan. Keutamaan kami ialah mengurangkan hutang. Buat masa ini ia (projek) dibatalkan sehingga kita mampu,” katanya lagi.

Dr Mahathir berkata, rundingan akan dilakukan pada peringkat pegawai untuk mencari jalan keluar daripada projek berkenaan pada kos paling rendah.

Beliau menjelaskan, ini kerana kerajaan mungkin perlu membayar pampasan susulan keputusan itu yang disebabkan kebodohan rundingan kerajaan terdahulu.

“Mengapa kita perlu memeterai perjanjian yang mana kita perlu membayar pampasan besar jika projek tidak diteruskan. Sepatutnya mesti ada klausa keluar yang adil bagi kedua-dua pihak dalam semua perjanjian. Tetapi dalam hal ini, jika kita batal, kita kena bayar jumlah wang yang banyak,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required