Jaringan pengangkutan Pantai Timur akan dipertingkat

Jaringan pengangkutan Pantai Timur akan dipertingkat

Kerajaan akan menambah baik jaringan pengangkutan darat di Pantai Timur berikutan pembatalan projek East Coast Rail Link (ECRL), lapor The Star.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata negeri-negeri yang terlibat tidak akan diabaikan walaupun kerajaan telah mengambil keputusan untuk membatalkan pembinaan ECRL, yang telah diumumkan sendiri oleh Tun Mahathir setelah berkunjung ke China minggu lalu. Tun M menjelaskan projek berkenaan terpaksa dihentikan untuk membolehkan negara memperbaiki kedudukan kewangan.

“Keputusan untuk membatalkan pembinaan ECRL diputuskan oleh kabinet disebabkan faktor kos. Tetapi saya ingin memberi jaminan bahawa kerajaan tidak akan mengabaikan mereka-mereka yang berada di Pantai Timur walaupun projek ini tidak diteruskan,” jelas beliau. Menurutnya, kerajaan akan terus mempertingkatkan laluan keretapi Gemas-Tumpat dan memkemas jaringan jalan raya di Pantai Timur.

KTM sebelum ini terpaksa memberhentikan sementara laluan Gemas-Tumpat selepas ada bahagian trek berkenaan, serta sistem isyarat, stesen-stesen dan Jambatan Kemubu telah mengalami kerosakan serius akibat kejadian banjir besar pada 2014. Laluan berkenaan dibuka semula pada 2016, tetapi jumlah perkhidmatan adalah terhad ketika ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required