Litar Antarabangsa Sepang bakal jadi hab sukan permotoran di rantau Asia Tenggara – Syed Saddiq

Litar Antarabangsa Sepang bakal jadi hab sukan permotoran di rantau Asia Tenggara – Syed Saddiq

Pengambilalihan Litar Antarabangsa Sepang (SIC) oleh Kementerian Belia dan Sukan (KBS) daripada Kementerian Kewangan yang mengendalikannya sebelum ini, adalah bagi memperkukuhkan lagi pendekatan SIC dalam usaha menjadi hab sukan permotoran terkemuka terutamanya di rantau Asia Tenggara, laporan Bernama.

“Sebab utamanya adalah untuk kita mendekati golongan belia khususnya ‘mat motor’ dalam usaha kita mencari penyelesaian bersama selain mengiktiraf sukan permotoran sebagai sukan yang begitu penting di hati rakyat Malaysia.

“Misi saya nak pastikan SIC dijadikan hub sukan permotoran Asean termasuk ada perlumbaan seperti drag, F2, F3, F4, MotoGP supaya akhirnya ada pembangunan komprehensif dan di bawah KBS, ini akan dijadikan fokus kami,” ujar kata menterinya, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Menurut Syed Saddiq, beliau akan mengadakan pertemuan bersama penggiat arena berkenaan termasuk golongan belia yang meminati permotoran dalam tempoh sebulan akan datang.

“Menerusi pertemuan ini, saya berharap kami dapat menemui titik pertemuan dan akhirnya suara mereka diambilkira dalam usaha merangka masa depan sukan permotoran di Malaysia,” katanya kepada pemberita dalam sesi pengumuman rasmi pasukan pertama MotoGP negara, Petronas Yamaha Sepang Racing yang bakal membuat penampilan pertamanya di Kejuaraan Motosikal Dunia, tahun depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required