JPJ sedia senarai 45 kamera AWAS yang beroperasi

JPJ sedia senarai 45 kamera AWAS yang beroperasi

Seperti yang kita sedia maklum, bermula 1 September 2018, keseluruha aspek operasi bagi Automated Enforcement System (AES) dan Automated Awareness Safety System (AWAS) telah diambil alih sepenuhnya oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Untuk itu, jabatan berkenaan telah mengeluarkan senarai lokasi yang menempatkan semua 45 kamera AWAS yang aktif beroperasi; 29 daripadanya adalah untuk memantau kesalahan had laju, sementara baki 16 laki adalah untuk mengesan perlanggaran lampu isyarat.

Pengguna jalan raya yang menghampiri kawasan kamera berkenaan akan dimaklumkan dengan papan tanda yang dipasang, dua dan tiga kilometer sebelum tiba dilokasi tepat. Bagi kamera untuk lampu isyarat pula, papan tanda akan dipasang antara 50 hingga 1,000 meter dari kedudukan kamera.

Di bawah sistem AWAS, yang turut merangkumi sistem mata demerit Kejara, pengguna yang melakukan kesalahan trafik (melanggar had laju atau lampu merah) akan dikenakan saman RM300 yang mesti dilunaskan dalam masa 60 hari. Mereka juga akan mengumpul mata demerit bergantung kepada kesalahan yang dilakukan, dengan 20 mata pertama akan menyebabkan mereka dikenakan amaran oleh JPJ.

20 mata demerit seterusnya akan menyebabkan lesen pengguna digantung selama enam hingga lapan bulan. Dalam peringkat berikutnya – ketiga dan keempat – kesalahan 20 mata bagi setiap peringkat itu masing-masing boleh menyebabkan lesen digantung antara lapan hingga 10 bulan, dan sepuluh bulan hingga setahun.

Lesen anda juga berhak dibatalkan sekiranya ia telah digantung tiga kali dalam tempoh lima tahun. Mereka dengan lesen percubaan juga tidak terkecuali; 20 mata pertama akan menyebabkan lesen ditarik balik.

Dalam sebuah laporan The Star, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata; “pesalah yang tidak menjelaskan saman akan dipanggil ke mahkamah. Jika gagal hadir, mereka akan disenarai hitam daripada sebarang urusan dengan JPJ sehinggalah kes berkenaan selesai. Ini termasuk untuk mendapatkan cukai jalan, atau mendapat/memperbaharui lesen.”

“Saya ingin tekankan, sebab utama pelaksanaan kamera AWAS ini adalah untuk mendidik dan melindungi pemandu, terutama ketika melalui zon-zon operasi ini,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required