Mercedes-Benz EQC 2019 diperkenalkan – kuasa 300 kW/765 Nm, pengecasan penuh mampu capai 450 km

Mercedes-Benz EQC 2019 diperkenalkan – kuasa 300 kW/765 Nm, pengecasan penuh mampu capai 450 km

Mercedes-Benz telah memperkenalkan EQC, kenderaan elektrik pertama di bawah produk EQ. Kenderaan ini berkongsi asas yang sama dengan GLC kerapa mempunyai kuasa bateri yang serupa, malah dimensi juga agak mirip. Walau bagaimana pun, Mercedes-Benz telah memberikan nombor N293 sebagai isyarat penggayaan dan juga bersama portfolio elektrik baharu serta ‘rupa-elektro’ yang berbeza.

SUV elektrik ini memiliki dimensi 4,761 mm panjang, 2,096 mm lebar dan 1,624 tinggi, dengan jarak roda 2,873 mm – boleh didapati dengan varian ECQ 400 4Matic dengan dua tahap kemasan iaitu Electrik Art dan AMG Line.

Untuk bahagian hadapannya, ia dihiasi dengan gril radiator berwarna hitam yang bersaiz besar, ditawarkan dengan dua gaya iaitu unit multi-louvre bagi Electric Art dan kepingan-berkembar untuk kemasan AMG Line.

Tema hitam turut menjadi pilihan lampu utama Multibeam LED jentera ini, dengan perumah dan tiub dalaman juga menerima sentuhan yang digelapkan. Pencahayaannya menampilkan warna biru sebagai identiti bagi EQ. Manakala gambaran yang lebih terang turut ditampilkan menerusi garisan melintang yang merentasi bahagian atas gril, memberikan pencahayaan yang berterusan dari jaluran lampu nyalaan siang pada lampu utama.

Pada bahagian belakangnya, lampu belakang berbilang-seksyen hadir dengan cermin tema jalur cahaya mendatar. Lampu-lampu ini sedikit kecil hasil daripada pemantul yang berada di bahagian bampar, menyaksinya hujungnya yang lebih menarik dan sporty. Untuk menyerlahkan lagi peralihan reka bentuk dengan EQ, model ini turut mendapat tipografi khusus dengan spesifik EQ.

Pilihan roda pula didatangkan dengan saiz 19- hingga 21-inci dengan beberapa bentuk rekaan, disesuaikan dengan peningkatan aerodinamik, unit rekaan berwarna dan juga pelbagai-jejari AMG yang lebih menyerlah.

Bahagian kabinnya dilengkapi dengan elemen rekaan yang agak familiar, ini termasuklah konsol tengah dan paparan dwi-segi empat tepat, dengan sambungan dua kluster instrumen 10.25-inci dan skrin paparan media yang dihadirkan bersama gaya ‘free-standing’ dan corong udara AC dengan bentuk-kunci, warna rose-gold bagi spesifikasi kemasan Electric Art.

Tiga gaya berlainan ditawarkan bagi paparan informasi – Modern Classic, Sport dan Electric Art, yang pilihan terakhir itu boleh menukar tona persembahan dari rose-gold bagi mod Drive ke putih, dan electric blue ketika pemulihan, dengan beberapa tahap (low, medium, high, coasting). Bagi mod pemanduan, ia menawarkan lima program iaitu Comfort, Eco, Sport, Individual dan Max Range.

Manakala bagi pilihan kemasan AMG Line, ia ditambahkan dengan roda stereng sport pelbagai-fungsi AMG tiga-jejari dengan seksyen leper di bawah, pedal sport AMG keluli tahan karat, alas lantai AMG dan tempat duduk balutan kulit Artico/gentian mikro berwarna hitam, serta kemasan gentian karbon sebagai pilihan.

Elemen lain termasuklah sistem multimedia Mercedes-Benz User Experience (MBUX) baharu, yang menampilkan ciri spesifik EQ termasuk paparan jarak pacuan, status pengecasan dan aliran tenaga. Sebagai tambahan, EQ turut mengoptimakan navigasi, mod pemanduan, pengesan semasa dan juga masa ketibaan yang boleh dikawal dan ditetapkan menerusi MBUX.

Ia turut hadir dengan jawalan suhu pra-kemasukan, yang mampu menyediakan ruang dalaman untuk suhu yang diperlukan ketika ketibaan, dan diprogramkan menerusi MBUX atau aplikasi Mercedes me, sama ada masa ketibaan individu atau tetapan secara mingguan.

Selain itu, sistem penggerak juga diutamakan. EQC menampilkan penjana kuasa elektrik – yang disambungkan pada motor elektrik, transmisi nisbah-tetap, sistem penyejukan dan elektronik kuasa pada perumah yang sangat kompak – pada setiap gandar.

Motor elektrik hadapan berfungsi ketika muatan rendah dan peluncuran, sementara motor elektrik di belakang pula ketika memacu prestasi dan kelajuan yang tinggi. Hasil gabungan itu, motor ini mampu menawarkan 300 kW (atau 402 hp) dan 765 Nm.

Prestasinya dianggarkan sekitar 5.1 saat bagi pacuan 0-100 km/j, dengan kelajuan maksimum 180 km/j dan 450 km bagi pengecasan penuh, berdasaroan kitaran ujian NEDC, jadi jarak sebenar mungkin akan menjadi lebih rendah. Ia juga didakwa hasil penggunaan kuasa sekitar 22.2 kWh/100 km, juga mengikut NEDC.

Bateri lithium-ion 80 kWh juga diberikan untuk menjana kedua-dua motor elektrik. Unit modular 650 kg, yang dibangunkan oleh Daimler anak syarikat Deutsche Accumotive, menampilkan 384 sel (dua modul dengan 48 sel bagi setiap satunya dan empat dengan 72 set setiap satunya) dan voltan maksimum sehingga 408 voltan dan kapasiti nominal sekitar 210 Ah.

EQC dilengkapi dengan pengecas onboard 7.4 kW penyejukan-air, juga sesuai untuk pengecasan AC di rumah atau di stesen pengecasan awam. Pengecasan menerusi Mercedes-Benz Wallbox pula adalah tiga kali lebih pantas berbanding menggunakan soket kuasa domestik, dan pengecasan DC – dengan capaian menerusi CCS (Sistem Pengecasan Kombinasi) di Eropah dan USA, CHAdeMO di Jepun atau GB/T di China.

Menurut pengeluar kenderaan ini, EQC juga boleh dicas dengan kadar sehingga 110 kW di stesen pengecasan yang bersesuaian, bergantung pada SoC (status pengecasan), dengan data pendedahan bagi bateri yang boleh dicas dari 10% hingga 80% dalam sekitar 40 minit.

Pada masa EQC memasuki pasaran tahun depan, pelanggan EQC akan memiliki tiga versi Wallbox generasi baharu yang boleh dipilih. Iaitu Wallbox Home yang diperkenalkan pada Jun, Wallbox Advanced yang dilengkapi dengan capaian Internet dan juga Wallbox Twin, dengan dua darinya itu bakal boleh diperoleh mulai suku pertama 2019.

Mercedes-Benz EQC 2019 diperkenalkan – kuasa 300 kW/765 Nm, pengecasan penuh mampu capai 450 km

Bagi wallboxe Advance dan Twin, ia akan menampilkan ciri tambahan termasuk keupayaan capaian-Internet dan juga meter eletrik terbina-di dalam. Selain itu, ia juga juga akan membenarkan kawalan akses menggunakan radio-frequency identification (RFID).

Bukan itu sahaja, pakej Bantuan Pemanduan EQC juga disertakan dengan fungsi baharu termasuk larasan kelajuan ramalan apabila ia menghampiri trafik yang bergerak perlahan, juga low-speed follow dan sistem panduan lorong.

Walau bagaimana pun, SUV ini akan mengambil masa yang agak lama untuk diperkenalkan di pasaran, dengan produksinya akan dimulakan pada tahun hadapan di kilang pemasangan Mercedes-Benz di Bremen. Di luar Jerman, EV juga dipasang di China untuk pasaran tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required