Malaysia bakal jadi hab global produksi Geely Boyue versi pemanduan sebelah kanan dan Proton X70

Malaysia bakal jadi hab global produksi Geely Boyue versi pemanduan sebelah kanan dan Proton X70

Ketika pendedahan SUV pertama Proton -X70- di Pusat Kecermerlangan Proton Shah Alam pagi ini, jenama automotif nasional berkenaan mendedahkan fasiliti mereka di Tanjung Malim bukan sahaja akan memasang model baharu tersebut, malah turut akan menjadi hab global bagi penghasilan Geely Boyue versi pemanduan sebelah kanan.

Untuk peringkat permulaan, Proton X70 sebenarnya akan dihasilkan secara CBU di kilang Geely di China. Menurut naib presiden pembuatan Proton, Yoshiya Inamori, kilang Proton Tanjung Malim pula kini sedang disediakan untuk menghasilkan model tersebut dalam versi CKD, dijadualkan akan beroperasi pada pertengahan tahun hadapan.

Secara realiti, kualiti produk dari China sekarang sebenarnya telah meningkat dengan banyak, tetapi stigma ‘made in China‘ masih lagi menghantui kereta-kereta dari negara berkenaan. Inamori yang juga jurutera berpengalaman selama 35 bersama Mitsubishi menyatakan bahawa kualiti Geely adalah jauh lebih tinggi dari Proton, namun jenama automotif tempatan tersebut kini sedang “menghampiri tahap Geely,” manakala Geely pula “hampir ke tahap Volvo.”

Timbalan ketua pegawai eksekutif Proton Datuk Radzaif Mohamed pula menambah, Proton kini telah menghantar 500 orang juruteranya (selain dari pereka) ke Geely bukan sahaja untuk belajar tentang aspek teknikal berkaitan kualiti, tetapi turut “membawa pulang budaya kerja.” Beliau turut mengesahkan kepada pihak paultan.org bahawa Proton bukan sahaja akan menjadi hab produksi untuk X70 pasaran Malaysia, malah berpotensi untuk mengeksport model pemanduan sebelah kanan tersebut ke pasaran yang menggunakan konfigurasi pemanduan sama, berkemungkinan dengan lencana Proton.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required