Mercedes-Benz GLE W167 diperkenal dengan pilihan enjin hibrid ringkas 48V enam silinder, sistem baru

Mercedes-Benz GLE W167 diperkenal dengan pilihan enjin hibrid ringkas 48V enam silinder, sistem baru

Mercedes-Benz GLE W167 baru saja ditunjukkan awal sebelum ia akan diperkenalkan di khalayak ramai semasa Paris Motor Show 2018 Oktober nanti. Tidak seperti model sebelumnya yang boleh dikatakan sebagai M-Class W166 facelift, model GLE baru ini dibina atas platform Modular High Architecture (MHA) yang membolehkan ia dipadatkan dengan pelbagai teknologi.

Sebelum itu, kita tengok terlebih dahulu penampilannya. Sementara bentuk keseluruhan masih lagi nampak seperti sama, muka hadapan dan belakang kereta ini telah diubah semula. Lampu hadapan contohnya lebih kemas dan kelihatan seperti mendapat inspirasi daripada A-Class W177 dan CLS C257.

Lampu utama ini boleh didapati dalam jenis Multibeam LED dengan lampu tinggi Ultra Range, dan mempunyai dua jalur lampu siang LED di dalam, yang menjadikannya lebih unik. Model biasa tanpa pakej AMG Line akan mendapat rekaan gril bentuk oktagon, bersama jalur krom di dalamnya manakala model yang dipasang dengan pakej itu menggunakan bentuk heksagon berserta bintik permata dan satu jalur di tengah.

Bagi model standard, bahagian apron bawah tidak lagi dibahagikan kepada dua seperti GLE sebelum ini, tetapi kini menggunakan satu unit penuh yang dicat warna hitam dan mempunyai jalur LED nipis di penjuru yang bertindak sebagai lampu kabus. Terdapat juga pelindung bawah warna krom yang lebih menonjol, dan rekaan sama turut digunakan di belakang.

Mercedes-Benz GLE W167 diperkenal dengan pilihan enjin hibrid ringkas 48V enam silinder, sistem baru

Model yang dilengkapi dengan pakej AMG Line juga mendapat bampar hadapan yang lebih agresif dengan bukaan udara yang lebih besar, serta penghadang bawah yang dijadikan seperti splitter di hadapan dan diffuser di belakang. Ia kemudiannya diwarnakan hitam berkilat.

Pergi ke belakang, anda akan dapat melihat pengaruh daripada model terkini Mercedes-Benz yang lain, termasuk lampu yang lebih kecil dan tajam berbanding sebelum ini dan dibentukkan seperti unit pada CLS. Bahagian baru ini diperlengkap lagi dengan rekaan tailgate yang kurang berpetak. Muncung ekzos masih lagi ada dua manakala pilihan rim pula terdiri daripada 18 hingga 22 inci.

Mercedes-Benz mendakwa GLE baru ini mempunyai kecekapan rintangan udara cuma 0.29 (sebelum ini 0.32), dan adalah yang terbaik dalam segmennya. Ini didapati daripada bentuk baru yang digunakan, bersama bahagian lain seperti sistem Airpanel, panel badan dan rekaan rim yang lebih aerodinamik serta penutup bahagian bawah kenderaan yang lebih besar.

Masuk ke dalam, anda akan disambut dengan rekan papan pemuka yang lebih berani, dengan sistem infotainmen Mercedes-Benz User Experience (MBUX) terletak di bahagian tengah. Diapit dengan kemasan berjalur di tepinya, dua skrin 12.3 inci sistem ini memberikan informasi pemanduan yang penting, boleh diubah kepada empat gaya (Modern Classic, Sport, Progressive, dan Discreet), dan memberikan akses kepada pelbagai lagi fungsi kenderaan.

Selain menyentuh skrin tersebut untuk mengawalnya, pengguna juga boleh berinteraksi dengan MBUX melalui Touch Controls yang berada pada roda stereng ataupun pad sesentuh pada konsol tengah. Terdapat juga kamera pada konsol atas yang merupakan sebahagian daripada barangan tambahan untuk Interior Assist, yang boleh menerima pergerakan tangan pemandu dan penumpang hadapan untuk kawalan melalui gerak geri.

Sistem MBUX ini juga disambungkan kepada sistem kawalan keselesaan Energizing yang menawarkan pebagai program untuk keselesaan termasuk mod mengurut, muzik serta lampu suasana. Artificial Intelligence juga membenarkan sistem ini untuk mempelajari kegemaran serta kebiasaan anda supaya lebih proaktif dalam melaras fungsinya. Mercedes juga ada menawarkan heads-up display resolusi tinggi sebagai pilihan.

Selain daripada itu, bahagian dalam model baru ini juga menyaksikan penggunaan empat corong pendingin udara baru di bahagian tengah papan pemuka, dan di tepi ada dua lagi (pada bahagian pemandu ia bersepadu dengan kemasan di papan pemuka) – pengawal suhu terletak di bawahnya. Bahagian lain yang menarik pada konsol tengah adalah dua pemegang yang bercahaya, pad sesentuh dan suis yang berkaitan berhampirannya.

Mercedes-Benz GLE W167 diperkenal dengan pilihan enjin hibrid ringkas 48V enam silinder, sistem baru

Walaupun dengan semua barangan canggih ini, GLE baru juga dikatakan lebih praktikal dengan jarak roda 80 mm lebih panjang iaitu 2,995 mm, seterusnya memberikan lebih ruang untuk penumpang dan tempat duduk baris ketiga apabila mahu. Terdapat juga pilihan untuk mendapatkan sistem larasan elektrik bagi tempat duduk baris kedua, dan membenarkan bahagian kiri dan kanan dilaras secara berasingan.

Catatan lain termasuk ruang kaki 1,045 mm (+69 mm), ruang kepala 1,025 mm (+33 mm) dengan semua tempat duduk tegak, ruang barangan antara 825 hingga 2,055 liter, dan ruang lebar untuk memasukkan barangan yang meningkat 72 mm. Apabila menggunakan suspensi udara Airmatic, bahagian belakang kenderaan ini boleh direndahkan sekitar 40 mm supaya lebih mudah untuk memasukkan barang.

Bagi enjin pula, GLE baru ini akan ditawarkan dengan pilihan enjin petrol enam dan lapan silinder, diesel dan juga plug-in hybrid. Buat masa sekarang, varian yang diperkenalkan adalah GLE 450 4Matic, yang menggantikan enjin petrol V6 dengan unit enam silinder sebaris 3.0 liter turbo berkuasa 362 hp dan 500 Nm tork.

Mercedes-Benz GLE W167 diperkenal dengan pilihan enjin hibrid ringkas 48V enam silinder, sistem baru

Enjin hibrid ringkas M256 ini menampilkan starter/alternator bersepadu (ISG) untuk menyokong fungsi hibrid seperti EQ Boost (tambahan 21 hp dan 250 Nm tork untuk masa singkat) atau penjanaan semula kuasa. Sistem ini beroperasi melalui sistem elektrik 48 volt, dan disambungkan kepada ISG, pam air, compressor pendingin hawa dan suspensi yang dipanggil oleh Mercedes sebagai E-Active Body Control.

Suspensi ini dikatakan dapat menawarkan keselesaan dan kelincahan yang lebih baik untuk kenderaan. Sistem yang disediakan sebagai pilihan ini (bersepadu dengan Airmatic) mampu mengawal tekanan spring serta serapan pada setiap roda. Bersama dengan sistem Road Surface Scan, suspensi ini juga boleh bersedia awal untuk memberi lebih keselesaan apabila menaiki bonggol.

Memandangkan ada pelanggan yang mahu membawa GLE mereka ke jalan offroad, sistem suspensi pintar ini juga datang dengan fungsi mod free-driving. Mercedes menerangkan, dengan sistem ini, GLE baru boleh menggoyangkan kenderaan dengan menaik dan menurunkan suspensi beberapa kali secara automatik untuk membantu kenderaan keluar apabila sangkut dalam pasir.

Mercedes-Benz GLE W167 diperkenal dengan pilihan enjin hibrid ringkas 48V enam silinder, sistem baru

Selain itu, pengguna juga boleh melaras sendiri tahap ketinggian secara manual untuk semua roda dan penjanaan semula kuasa atas jalan kasar juga boleh dilakukan. Sebagai tambahan kepada E-Active Body Control, suspensi besi yang baru dibangunkan serta suspensi udara Airmatic dengan Adaptive Damping System Plus (ADS+) juga ada ditawarkan.

Pelbagai lagi sistem keselamatan dan bantuan pemandu turut ditawarkan pada GLE ini, termasuk antaranya Active Distance Assist Distronic, Active Brake Assist (dengan fungsi turning-off), Active Stop-and-Go Assist, Active Steering Assist, Active Distance Assist serta Active Blind Sport Assist (dengan amaran keluar).

GLE baru ini akan tiba di wakil pengedar Mercedes-Benz di Amerika Syarikat dan Eropah pada awal tahun 2019, diikuti oleh China pada musim bunga 2019. SUV ini akan dibina di kilang syarikat tersebut di Tuscaloosa, Alabama, Amerika Syarikat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required