Citroen C5 Aircross Hybrid Concept – 40% lebih cekap

Citroen C5 Aircross Hybrid Concept – 40% lebih cekap

Bulan depan, semasa Paris Motor Show, Citroen akan mempamerkan kenderaan konsep plug in hybrid yang menggunakan asas daripada model SUV C5 Aircross. Ia adalah model plug in hybrid pertama jenama itu daripada keluarga Core Model Strategy, dan menjadi permulaan untuk mencapai sasaran 80% daripada modelnya akan menggunakan elektrik menjelang 2023, dan 100% menjelang 2025.

C5 Aircross PHEV Concept ini dikuasakan oleh kombinasi enjin petrol Turbo High Pressure (THP) dan motor elektrik, di mana enjin itu sendiri boleh menghasilkan 180 hp manakala motor elektrik yang terletak antara enjin dan transmisi mampu menghasilkan 80 kW (107 hp). Kuasa keseluruhan kenderaan ini adalah 225 hp dan 337 Nm, dan dihantar ke roda hadapan menggunakan kotak gear automatik elektrik lapan kelajuan e-EAT8.

Citroen mendakwa SUV ini mampu bergerak sejauh 50 km dan boleh pergi sehingga kelajuan 135 km/j dengan hanya menggunakan kuasa elektrik sahaja dan ini adalah cukup laju jika dibandingkan dengan tahap PHEV sekarang. Pengeluaran CO2 berada pada tahap 50 g/km manakala penggunaan bahan api pula pada 2.0 liter bagi setiap 100 km. Catatan ini adalah 40% lebih baik berbanding model yang menggunakan enjin biasa, dan ia disediakan dengan tiga mod pemanduan (ZEV, Hybrid dan Sport).

Sistem penjanaan semula kuasa brek datang secara standard pada kenderaan ini, dan ia membantu meningkatkan kecekapan sebanyak 10%. Apabila bateri lithium ion 200 V (kapasiti 13.2 kWh) padanya dicas menggunakan penyambung Type 2, ia akan mengambil masa antara empat hingga lapan jam untuk penuh (menggunakan soket domestik 14A Eropah), tetapi apabila menggunakan pengecas AC three-phase, ia akan mengambil masa cuma dua jam.

Melihat kepada rekaan luar, C5 Aircross Hybrid Concept ini masih nampak sama seperti model biasa, kecuali ia menggunakan kemasan biru pada penjuru bawah bampar dan tepi pintu. Rim adalah unit 19 inci Anthracite yang diwarnakan hitam (bentuk masih sama) dan di belakang terdapat lencana hibrid. Tempat mengecas pula terdapat di bahagian belakang, kiri kenderaan.

Bahagian dalam juga masih menggunakan rekaan yang sama seperti model biasa, cuma bahagian papan pemuka dibalut dengan fabrik seperti kulit, tempat duduk gabungan kulit beige dan fabrik bersama corak berpetak serta sedikit kemasan biru terang. Panel instrumen digital 12.3 inci dan unit infotainmen lapan incinya juga masih sama, tetapi dinaik taraf dengan sistem yang boleh memaparkan operasi hibrid kenderaan tersebut. Akhir sekali, Citroen memberitahu ruang simpanan belakang masih tidak terjejas kerana pek bateri diletakkan di bawah lantai, iaitu di bawah bahagian penumpang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required