Mini Cub Prix KBS cungkil bakat seawal umur 6 tahun

Mini Cub Prix KBS cungkil bakat seawal umur 6 tahun

Bermula 16 September ini, perlumbaan Malaysian Cub Prix bakal menyaksikan tambahan satu kategori baru yang menarik iaitu Mini Cub Prix. Ini adalah satu perlumbaan untuk anak muda seawal umur enam tahun, dijalankan dengan sokongan kuat oleh Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Secara keseluruhannya, terdapat empat kategori untuk Mini Cub Prix KBS ini iaitu CP Kidz untuk umur enam hingga sembilan tahun, CP Kadet untuk 10 hingga 11 tahun, CP Terbuka untuk umur enam hingga 12 tahun dan CP Junior untuk yang berumur 12 tahun. Setakat ini, 14 peserta untuk kategori CP Junior telah pun dipilih melalui pemilihan yang diadakan awal tahun ini.

Bagi yang berminat untuk menyertai kategori lain, mereka boleh menghubungi Malaysian Cub Prix dan yuran penyertaan yang dikenakan adalah RM65 termasuk insurans dan tambahan RM30 untuk keahlian kelab selama satu musim.

Mini Cub Prix KBS cungkil bakat seawal umur 6 tahun

Perlumbaan Mini Cub Prix akan berlangsung sebanyak lima pusingan iaitu pusingan pertama di Litar MAEPS, Sepang, pusingan kedua di Kuala Terengganu 5 dan 6 Oktober, pusingan ketiga di Batu Kawan, Pulau Pinang 27 dan 28 Oktober, pusingan keempat di Jempol, Negeri Sembilan 17 dan 18 Oktober, dan di Bandar Penawar, Johor 15 dan 16 Disember. Jentera yang digunakan adalah mini bike 50 cc keluaran 74Daijiro.

Tujuan sebenar penganjuran Mini Cub Prix ini adalah untuk mencungkil dan mengasah bakat muda dalam dunia permotoran, di mana empat pelumba teratas kategori CP Junior akan dibawa masuk ke perlumbaan one-make Yamaha dan Honda dalam Kejuaraan Malaysian Cub Prix.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required