Kia Ceed GT – kemunculan hot hatch dengan 204 PS, 265 Nm, bakal dipertontonkan di Paris Motor Show

Kia Ceed GT – kemunculan hot hatch dengan 204 PS, 265 Nm, bakal dipertontonkan di Paris Motor Show

Kia Ceed GT baharu, varian prestasi tinggi dari Ceed hatchback ini pertama kali didedahkan pada Februari lalu. Ia dijangka akan memulakan penjualan di Eropah pada suku pertama 2019. Malah Ceed GT ini juga bakal membuat kemunculan di Paris Motor Show tidak lama lagi.

Hot hatch ini dijanakan oleh enjin 1.6 liter T-GDi petrol dengan hamburan kuasa 204 PS pada 6,000 rpm dan tork 265 Nm antara 1,500 hingga 4,500 rpm. Ada dua pilihan transmisi iaitu manual enam-kelajuan atau automatik dwi-klac tujuh-kelajuan.

Bagi prestasinya, Ceed GT ini dikekalkan dengan perkakasan suspensi fully-independent yang sama dengan Ceed biasa, tetapi dengan talaan yang lebih terperinci bagi memberikannya ekstra daya dinamik. Semakannya termasuk direndahkan sebanyak 5 mm (135 mm), gegelung yang lebih keras, 17% input stereng yang lebih pantas dan bar anti-olengan yang lebih lembut.

Kia Ceed GT – kemunculan hot hatch dengan 204 PS, 265 Nm, bakal dipertontonkan di Paris Motor Show

Bukan itu sahaja, kawalan kestabilan elektronik telah diselaraskan semula untuk memberikan aksi yang lebihsideway, Sistem sokongan termasuklah Pengurusan Kestabilan Kenderaan (VSM), penvektoran tork menerusi brek dengan brek yang lebih besar – 320 mm untuk cakera hadapan yang lebih tebal sebanyak 3 mm dari standard (28 mm). Dan juga dilengkapi dengan set tayar Michelin Pilot Spot 4 yang membaluti roda aloi 18-inci.

Sistem Pemilihan Mod Pemanduan juga boleh didapati dengan jarak dwi-klac, membolehkan pemandu menukar karakter penjana kuasa – mod Normal dan Sport. Untuk membolehkan anda mendengar ngauman enjin 1.6 liter turbo, flap ekzos baharu turut dipadankan, begitu juga dengan penjana bunyi elektronik.

Bagi mengelakkan kekeliruan antara Ceed GT dengan Ceed biasa, logo ‘GT’ yang besar diletakkan pada gril hadapan dengan kemasan merah. Juga bamparnya kelihatan lebih agresif, dengan corong yang lebih besar dan kemasan hitam berkilat. Lampu nyalaan siang “ice cube” masih dikekalkan bersama dengan unit lampu utama.

Kia Ceed GT – kemunculan hot hatch dengan 204 PS, 265 Nm, bakal dipertontonkan di Paris Motor Show

Selain itu, sill sisi juga lebih menyerlah dengan kemasan hitam berkilat dan merah, serta dikelilingi tingkap krom berkilay serta perumah tengah tayar dan kaliper brek berwarna merah. Di belakangnya pula, bampar unik GT dengan diffuser, corong besar dan dua corong ekzos juga ditampilkan.

Semakan pada bahagian kabin termasuklah roofliner hitam, stereng roda berbentuk-D, pedal alumnium, kemasan tempat duduk dengan balutan kulit hitam dan jahitan merah, serta banyak lencana ‘GT’. Sistem infotainmen dengan skrin sesentuh termasuk paparan bersaiz tujuh- dan lapan-inci juga ditampilkan. Bagi ruang but, ia menawarkan kapasiti shingga 395 kapasiti dengan tempat duduk belakang yang boleh dibaringkan secara nisbah 60:40.

Enam beg udara diberikan secara standard, selain teknologi keselamatan lain termasuk Bantuan Lampu Tinggi, Amaran Perhatian Pemandu, Bantuan Kekal Lorong dengan Bantuan Elak Pelanggaran Hadapan. Sistem yang turut ditampilkan termasuk Bantuan Ikut Lorong, Kawalan Kelajuan Pintar dengan Stop & Go, Amaran Pelanggaran Titik Buta, Amaran Pelanggaran Trafik Lintasan Belakang, Bantuan Parkir Pintar dan pengesan pejalan kaki bagi sistem Bantuan Elak Pelanggaran Hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required