Ada dua pameran motosikal besar yang semakin hampir di Eropah sekarang. Satu adalah INTERMOT yang akan berlangsung awal bulan hadapan di Cologne, Jerman manakala satu lagi adalah EICMA, yang akan diadakan di Milan, Itali pada bulan November. Setiap kali penganjurannya, dua acara ini pasti menjadi tapak pengenalan model baru, dan tahun ini, ia dijangka sama. Banyak pengeluar yang telah menyiarkan teaser mereka, termasuk Suzuki.

Setakat ini sudah terdapat dua teaser yang disiarkan di YouTube, tapi bentuk motosikal itu sendiri masih lagi kabur. Apa yang ditunjukkan dalam video itu cuma proses membuat pedang dalam siri pertama dan kemudiannya pedang itu sudah siap dalam video yang kedua. Bentuknya jelas adalah sebilah Katana, iaitu pedang tradisional pendekar Jepun dan samurai.

Ini sekaligus membuatkan ramai orang menjangka Suzuki akan memperkenalkan kembali Katana dalam pasaran seperti yang mereka lakukan pada tahun 80-an dulu. Model ini cukup popular bukan sahaja pada zamannya, malah sehinggalah kini termasuk di Malaysia. Terdapat beberapa versi Suzuki Katana yang pernah keluar sebelum ini termasuk yang menggunakan enjin 1,000 cc, 750 cc, 650 cc dan 550 cc.

Perkara yang menjadi perhatian pada Katana klasik sudah tentu adalah reka bentuk, di mana ia sebenarnya direka dengan kerjasama sebuah syarikat dari Eropah, dan bukannya Suzuki sahaja. Dari bentuk lampu yang tajam, tangki serta tempat duduknya, anda sudah boleh kenal ia adalah sebuah Katana. Paling kami gemari adalah versi yang menggunakan lampu jenis lipat yang boleh disembunyikan.

Sebenarnya, bentuk lampu hadapan berparuh pada Katana juga seperti sudah dimasukkan kembali dalam produk Suzuki yang terbaru dan anda boleh melihat pengaruhnya berada pada model V-Strom. Selain daripada itu, Suzuki juga pernah mendedahkan model konsep yang juga membawa rekaan seperti Katana dalam beberapa tahun lepas. Jadi untuk teaser ini, kami menjangkakan mungkin model konsep itu sudah sedia untuk pasaran.