Groupe PSA mendedahkan rancangan untuk mengelektrifikasi semua modelnya mulai 2019

Groupe PSA mendedahkan rancangan untuk mengelektrifikasi semua modelnya mulai 2019

Bermula tahun 2019, setiap model baharu di bawah Groupe PSA akan ditawarkan varian plug-in hybrid atau elektrik sepenuhnya. Ini bermakna, setiap model yang dijual oleh Peugeot, Citroen, DS, Vauxhall dan Open akan menerima model elektrifikasi sebagai sebahagian daripada langkah syarikat untuk menghasilkan mobiliti yang bersih. Model elektrifikasi ini sekurang-kurangnya memiliki emisi kurang daripada 49 g/kg bagi CO2.

“Hari ini, Groupe PSA mahu memperluaskan lagi barisan penjana kuasa elektrifikasi baharu. Dengan teknologi sedia ada sebahagian dalam peralihan tenaga, hasil daripada pelbagai-tenaga yang ditawarkan. Wala apa jua model yang mereka mahu, pelanggan boleh membelinya sama ada dalam versi pembakaran dalaman, elektrik atau pun hibrid,” ujar kenyataan yang dikeluarkan oleh syarikat terbabit.

Dua platform akan digunakan untuk ini, iaitu dengan senibina Common Modular Platform (CMP) dan Efficient Model Platform (EMP2). PSA berkata ini boleh digunakan untuk semua penjana kuasa, sama ada pembakaran dalaman, elektrik mahu pun hibrid. Malah syarikat ini turut mensasarkan 100% elektrifikasi bagi barisan kesemua lima jenamanya menjelang 2025.

Groupe PSA mendedahkan rancangan untuk mengelektrifikasi semua modelnya mulai 2019

Kumpulan ini akan mengeluarkan 15 model kenderaan elektrifikasi dalam tempoh dua tahun akan datang, dengan lapan model baharu plug-in hybrid termasuk DS 7 Crossback E-Tence 4×4, Peugeot 3008, 508, dan 508 SW, Citroën C5 Aircross, Vauxhall Grandland X dan Opel Grandland X. Manakala tujuh lagi model elektrik-sepenuhnya termasuk DS 3 Crossback E-Tense.

Bagi sistem plug-in hybrid, seperti yang dipamerkan menerusi model konsep C5 Aircross Hybrid, yang menampilkan enjin petrol Turbo High Pressure 180 hp yang digandingkan dengan model elektrik dengan kuasa 80 kW (107 hp). Dengan jumlah output keseluruhan mencecah 225 hp dan 337 Nm, dengan kuasa disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear automatik elektrik lapan-kelajuan e-EAT8.

Malah ia mampu memberikan pacuan sehingga 50 km dalam kuasa elektrik penuh dan kombinasi penggunaan bahan api sekitar 2.0 liter per 100 km. Pengecasannya dengan bateri lithium-ion 13.2 kWh, 200 voltan menggunakan penyambung Type 2 yang mengambil masa antara empat ke lapan jam menerusi soket 14 A domestik Eropah, tetapi hanya dua jam untuk pengecasan penuh dengan menggunakan pengecas AC tiga-fasa 32 A. Dijangkakan larasan yang lebih kurang sama bagi PHEV untuk Peugeot 3008 dan 508.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required