Maserati melalui pengedarnya di Malaysia iaitu Naza Italia telah membawa model Levante S yang diperbaharui untuk pasaran Malaysia, dan ia boleh didapati sama ada dalam trim GranSport atau GranLusso. Antara pembaharuan utama pada model ini adalah penukar gear yang direka semula dengan pergerakan yang lebih pendek dan operasi lebih baik.

Dengan penukar gear baru ini, Maserati mendakwa bahagian panel tengah yang turut menempatkan pemilih mod dapat dijadikan lebih mesra pengguna. Tiada lagi butang M di situ, dan diganti dengan butang mod Off-Road. Ini juga memberikan ruang untuk meletakkan dua butang berasingan bagi mod Sport dan tetapan suspensi Skyhook. Mod pemanduan yang disediakan pada SUV ini adalah Off-Road, I.C.E (Increased Control & Efficiency) dan Sport.

Sistem infotainmen model 2019 ini juga telah diusik sedikit, dengan grafik yang dipertingkat, serta fungsi kawalan pendingin hawa yang lebih mesra pengguna. Pada skrin itu, butang yang menutup fungsi Start-Stop dapat ditarik dan diletakkan di bawah supaya lebih senang. Bumbung panoramik yang boleh dibuka datang secara standard melalui model yang ditawarkan oleh Naza Italia ini.

Bagi model yang menggunakan trim GranSport, ia mendapat bampar depan dan belakang baru yang menghampiri bentuk seperti pada Levante GTS dan Trofeo. Kemudiannya, ia menggunakan rim Helion 21 inci, kemasan dalam “High Gloss Metal Weave”, kemasan hitam Black Piano, lencana GranSport pada fender hadapan dan angkup brek warna merah.

Pergi kepada trim GranLusso yang lebih mewah, ia mendapat jalur krom pada gril serta skid plate depan dan belakang, spoiler belakang yang diwarnakan sama dengan keseluruhan badan, angkup brek warna perak dan lencana GranLusso pada fender.

Varian GranLusso ini juga didatangkan dengan pilihan kemasan dalam kulit Itali premium penuh, Pieno Fiore atau sutera dari Ermenegildo Zegna. Turut diberi adalah tempat duduk larasan kuasa 12 arah dengan memori, sistem bunyi Bowers and Wilkins, plet tepi pintu bercahaya, pengesan jarak, sistem navigasi dan pintu yang tertutup secara lembut.

Bahagian enjin masih tidak disentuh, bermakna Levante S ini dikuasakan oleh enjin V6 3.0 liter twin turbo yang dikeluarkan oleh Ferrari, dengan kuasa 430 hp dan 580 Nm tork. Ia dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan ZF, dan membolehkannya memecut 0-100 km/j dalam masa 5.2 saat dan laju maksimum 264 km/j.

Pembeli juga boleh memilih 11 warna untuk Levante S 2019 ini, termasuk warna baru Blu Nobile dengan serbuk manik berkilat. Pakej Nerissimo yang baru diperkenalkan pula menggabungkan elemen gelap (gril hadapan, skid plate dan cermin sisi) dengan lampu belakang serta muncung ekzos yang juga gelap.

Maserati Levante S 2019 dijual dengan harga bermula RM788,800 dan didatangkan sekali dengan jaminan selama tiga tahun tanpa sebarang had batuan dan ditambah dengan pakej Maserati Premium Service Plus selama tiga tahun atau 60,000 km.