Proton X70 mula dipertontonkan di seluruh Malaysia

Proton X70 mula dipertontonkan di seluruh Malaysia

Proton kian menyemarakkan lagi debaran di kalangan rakyat Malaysia yang ternanti-nantikan kedatangan SUV pertamanya, Proton X70, yang sedang mengira detik untuk dilancarkan secara rasmi. Maka, pada 19 hingga 23 September lalu, Proton telah mengadakan majlis pra-tonton secara eksklusif di Petaling Jaya bagi pelanggan terpilih untuk melihat sendiri X70. Para pelanggan, barisan pengurusan dari syarikat terkemuka serta pembeli korporat yang berpotensi telah dijemput untuk melihat reka bentuk dalaman dan luaran SUV tersebut.

“Sejak tempahan dibuka pada 8 September lalu, kami telah menerima sambutan yang memberangsangkan dari para pelanggan. Proton X70 meletakkan paras yang baharu untuk Proton dengan reka bentuknya yang moden dan terkini, justeru, kami menganjurkan beberapa siri pra-tonton sebagai peluang kepada pelanggan melihat dengan lebih dekat bagi memahami tahap kejuruteraan dan merasai sendiri bahan-bahan premium yang kami gunakan dalam SUV ini. Sudah tentu Proton berasa teruja dengan model baharu ini dan kami berharap, selepas sesi pra-tonton ini, pelanggan turut berkongsi perasaan yang sama,” ujar Abdul Rashid Musa, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar.

Selepas ini, Proton bakal mengadakan sesi yang sama di tujuh bandar utama di Malaysia yang akan berlangsung sehingga 4 November ini. Sesi ini telah bermula di bahagian tengah, diikuti Pulau Pinang, Johor Bahru, Kuching, Kuantan, Ipoh dan Kota Kinabalu.

Proton X70 mula dipertontonkan di seluruh Malaysia

“Kami mensasarkan hampir 6,000 pembeli berpotensi melalui sesi pra-tonton ini dan sementara mereka ini hanya sebahagian kecil daripada pembeli berpotensi yang kami sasarkan, pra-tonton ini turut memberi peluang kepada mereka untuk melihat model X70 ini agar mereka dapat membuat keputusan. Tempat adalah terhad, jadi kepada mereka yang ingin turut serta, kunjungi cawangan PROTON yang terdekat dan menghubungi pasukan jualan di sana,” tambah Rashid.

X70 bakal ditawarkan dengan empat varian iaitu model asas Standard 2WD, Executive 2WD, Executive AWD dan Premium 2WD. Kesemua varian ini bakal dijana enjin dan transmisi yang sama iaitu enjin petrol empat silinder 1.8 liter TGDI turbo berkuasa 181 hp dan tork maksima 285 Nm digandingkan dengan kotak gear enam kelajuan automatik. Enjin ini diambil terus dari asas X70 iaitu Geely Boyue dan ia perlu diselenggara menggunakan minyak pelincir dari Shell.

Seperti yang tercatat pada varian, X70 ditawarkan dengan sistem pacuan hadapan dan juga versi dengan sistem pacuan semua roda. Menurut spesifikasi untuk Boyue pasaran China, model TGDI pacuan hadapan dengan berat 1,690 kg adalah 7.8 liter untuk perjalanan 100 km (12.8 km/l).

Proton X70 mula dipertontonkan di seluruh Malaysia

Pada bahagian hadapan, gril asal Boyue digantikan dengan gril Proton yang dihasilkan dari inspirasikan dari busur panah dengan kemasan krom, manakala rekaan bahagian tengahnya digelar infinite weave yang diambil dari elemen ukiran kayu pada rumah-rumah tradisi melayu.

Perincian luaran lain yang turut ditampilkan pada model ini pengenalan X70 ini termasuk sistem kunci pintar dengan suis penghidup enjin (bersama penderia sentuhan aktif pada pembuka pintu hadapan), cermin sisi lipatan elektrik, lampu hdapan LED projektor dengan lampu nyalaan siang LED, lampu kabus LED, rim aloi 18-inci bersama tayar Hankook Dynapro HP2 bersaiz 225/60R18 serta lampu belakang LED dengan kemasan lensa gelap. Kesemua unit lampu utama hadapan dan belakang diberikan cetakan ‘PROTON’ pada bahagian dalam.

Masuk ke kabin, hampir keseluruhan rupa adalah seiras dengan Boyue facelift. Model Premium menerima balutan kulit Nappa berwarna perang pada tempat duduk dan panel dalaman pintu, manakala model Exec dan standard diberikan kulit sintetik berwana hitam. Roda stereng turut menerima balutan kulit untuk semua varian, bersama penghawa dingin automatik dua zon, sistem infotaimen dengan skrin sesentuh 8-inci beresolusi 1,920×720 piksel dan hubungan 4G, dan juga lampu hadapan serta pengelap cermin automatik.

X70 turut menerima keseluruhan teknologi dari Boyue. Kelengkapan lain yang turut diberikan termasuk kamera 360-darjah yang memaparkan halangan persekitaran kereta dalam bentuk 3D, dan juga kamera pandangan hadapan diletakkan pada bahagian atas cermin hadapan yang dihubungkan kepada sistem bantuan pemanduan, terdiri dari sistem brek kecemasan automatik, amaran keluar laluan dan cruise control adaptif.

Ia juga dibekalkan dengan ciri “Kawalan Jauh Telefon Pintar” dan “Penyegar Udara Pintar” – dinyatakan menerusi perkataan sistem “Air Cleaner” yang terletak di bahagian atas liang pengahawa dingin belakang. Sistem pemantauan angin tayar turut diberikan.

Seperti mana yang telah diuar-uarkan sebelum ini, X70 telah pun mula dibuka tempahannya sejak 8 Septermber lalu. Walau bagaimana pun, Proton masih mengunci mulut tentang tarikh pelancaran dan harga yang bakal ditetapkan buat SUV pertamanya ini. Kena nantikan perkembangan selanjutnya.

GALERI: Foto rasmi Proton X70

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required