BMW 3 Series G20 didedah secara rasmi – 55 kg lebih ringan dengan enjin, suspensi dan teknologi baharu

BMW 3 Series G20 didedah secara rasmi – 55 kg lebih ringan dengan enjin, suspensi dan teknologi baharu

Selepas 43 tahun dan enam generasi, inilah masanya generasi ke-tujuh bagi BMW 3 Series baharu diperkenalkan. Model baharu bagi segmen eksekutif kompak ini didatangkan dengan pelbagai peningkatan mekanikal dan teknologi menarik mengikut arus keperluan masa kini.

Model baharu ini adalah lebih besar berbanding F30 yang terdahulu, dengan berukuran 76 mm lebih panjang (4,709 mm) dan 16 mm lebih lebar (1,827 mm) dengan 41 mm lebih panjang bagi jarak roda (2,851 mm). Walau bagaimana pun, ia hanya satu milimeter lebih tinggi berbanding model lama, iaitu pada 1,442 mm. Manakala lebar trek pula juga lebih lebar sebanyak 43 mm di hadapan dan 21 mm di belakang, di mana BMW berkata ia menambahkan lagi ketangkasannya.

Bahagian luaran didominasikan oleh gril kidney berkembar yang cukup menyerlah. Disambungkan dnegan lampu utama, dengan bentuk yang lebih kurang sama dengan model Peugeot dan turut ditampilkan dengan teknologi LED secara standard, serta lampu nyalaan siang sebagai pilihan. Turut ditawarkan ialah unit LED adaptif dengan teknologi Laserlight dan DRL haksagon tiga-dimensi.

BMW 3 Series G20 didedah secara rasmi – 55 kg lebih ringan dengan enjin, suspensi dan teknologi baharu

Elemen standard yang didatangkan untuk model Sport Line dan Luxury Line termasuklah lampu kabus, dan corong Air Curtain pada bahagian sudut bampar hadapan dalam bentuk-T yang diinspirasikan oleh NACA, juga pada reflektor di belakang. Bonet dan jarak roda yang panjang, overhang yang pendek dan garisan bumbung landai menampilkan gaya serba sporty, sementara C-pillar Hofmeister lebih serong pada sudut atas.

Pada bahagian sisi pula, kelihatan garisan kontur yang melunjur ke atas dengan garisan karakter yang menyerlah merentasi gerbang roda belakang; corong BMW Air Breather, yang biasanya terletak berdekatan roda hadapan, kini tidak lagi kelihatan. Lampu belakang LED menampilkan rekaan berbentuk-L tiga-dimensi dan lensa berwarna.

Bagi bahagian dalamannya pula, ia tidak banyak beza dengan model baharu BMW yang lain seperti 8 Series G15, X5 G05 dan Z4 G29, dengan rekaan melintang yang kemas, kemasan perak di sekeliling corong udara dan kawalan serta konsol tengah yang lebih tinggi. Malahan turut ditampilkan panel kawalan yang disambungkan dengan butang penghidup enjin, tuil gear yang direka semulam kawalan iDrive dan brek parkir elektronik baharu yang menggantikan brek tangan manual yang lama.

BMW 3 Series G20 didedah secara rasmi – 55 kg lebih ringan dengan enjin, suspensi dan teknologi baharu

Secara standard, 3 Series baharu ini turut didatangkan dengan paparan tengah 8.8-inci dan kluster instrumen panel hitam dengan paparan berwarna 5.7-inci. Manakala Live Cockpit Professional meletakkan skrin tengah 10.25-inci dan paparan instrumen 12.3-inci dengan reverse-direction rev counter. Sistem yang dipertingkatkan juga menampilkan BMW Operating System 7.0 baharu, dengan paparan pemuka pengguna yang disemak semula bersama panel yang lebih besar.

Sistem ini boleh dikawal menerusi skrin sesentuh tengah, kawalan rotari iDrive dan pilihan Gesture Control. Di sesetengah pasaran juga akan menerima Intelligent Personal Assistant, sistem kawalan suara yang lebih maju yang mampu mengesan rutin pengguna, lebih kurang sama dengan sistem Mercedes-Benz User Experience (MBUX). Sementara sistem bunyi Harmon Kardon 464-watt dan 16-pembesar suara ditawarkan sebagai pilihan.

Selain itu, bahagian kabin turut menerima tempat duduk yang direka semula bagi menambah keselesaan jarak jauh dan pembelu juga boleh memilih tempat duduk sport, fungsi haba, larasan berkuasa dengan memori dan upholstery kulit Vernasca. BMW mendakwa penambahbaik kabin telah dipertingkatkan, yang melibatkan bahagian badan hingga pengurangan bunyi bising angin, menempatkan struktur busa pada A-pillar dan menggunakan kaca akustik pada cermin hadapan secara standard (tingkap sisi secara pilihan).

Penambahan ruang dalaman juga turut dilakukan, termasuk bagi ruang bahu hadapan, ruang kaki belakang dan keseluruhan ruang kepala. Malahan ruang masuk dan keluar di belakang juga dipertingkatkan dengan menambah ketinggian pintu, semantara ruang but pula kekal pada 480 liter, sistem pembahagian baharu juga telah dipertingkatkan dengan memberikan 36 liter tambahan untuk ruang storan. Pandangan hadapan juga telah dipertingkatkan dan bumbung matahari berkaca besar juga ditampilkan.

3 Series baharu ini akan ditawarkan dengan enjin petrol dan diesel empat-silinder baharu dan diesel enam-silinder. Seperti sebelum ini, 320i dan 330i menggunakan penjana kuasa 2.0 liter pengecas turbo, kini ditambah dengan sistem suntikan terus bertekanan tinggi, crankshaft yang lebih ringan, mengurangkan geseran dalaman, mengoptimakan pengurusan haba dan menampilkan sistem pengurusan enjin digital baharu, di samping memenuhi standard emisi Euro 6d-TEMP.

Secara tidak langsung, 320i mampu menghasilkan 184 hp dari 5,000 hingga 6,500 rpm dan tork 300 Nm (meningkat 10 Nm) antara 1,350 dan 4,000 rpm, dengan pecutan dari 0-100 km/j dalam 7.2 saat dan mampu memberikan penjimatan bahan api antara 5.7 ke 6.0 liter per 100 km. Sementara 330i pula mampu menghambur sehingga 258 hp (naik 6 hp) dan tork 400 Nm (naik 50 Nm) dari 1,550 ke 4,400 rpm, dengan pecutan 0-100 km/j dalam 5.8 saat dan penggunaan bahan api sekitar 5.8 hingga 6.1 liter per 100 km.

BMW 3 Series G20 didedah secara rasmi – 55 kg lebih ringan dengan enjin, suspensi dan teknologi baharu

Selain itu, unit 2.0 liter turut ditampilkan pada varian 318d (150 hp/320 Nm) dan 320d (190 hp/400 Nm), dengan padanan turbo berkembar untuk menambah prestasi yang lebih tinggi dan penjimatan bahan api. 330dpula menerima enjin 3.0 liter turbo enam-silinder dengan kuasa 265 hp dan 580 Nm. Kesemua model diesel turut menerima penapis particulate, oxidation catalyst dan nitrous oxide storage catalyst, bersama selective catalytic reduction (SCR) dengan suntikan AdBlue.

Tahun hadapan, barisan ini akan ditambah dengan pengenalan 330e plug-in hybrid, dengan menjanjikan hamburan kuasa keseluruhan 252 hp (atau meningkat ke 292 hp dengan mod XtraBoost baharu), pecutan 0-100 km/j dalam 6.0 saat, penggunaan bahan api serendah 1.7 liter per 100 km dan pacuan elektrik-sepenuhnya cecah 60 km. Malah turut ditawarkan ialah varian M Performance pertama bagi 3 Series iaitu M304i xDrive, dengan enjin petrol 3.0 liter turbo enam-silinder yang mampu memberikan 374 hp dan 500 Nm, disamping pecutan 0-100 km/j hanya 4.4 saat.

Hanya 318d dan 320d yang akan ditawarkan dengan transmisi manual enam-kelajuan, yang lain menerima kotak gear automatik lapan-kelajuan secara standard. Selain itu, 320d juga menerima anjakan gear yang lebih luas, menambah penjimatan dalaman, mengurangkan getaran dan menawarkan unit kawalan baharu bagi meningkatkan anjakan. Sistem xDrive All-Wheel Drive turut ditawarkan secara pilihan untuk 320i dan standard bagi M304i.

BMW 3 Series G20 didedah secara rasmi – 55 kg lebih ringan dengan enjin, suspensi dan teknologi baharu

3 Series baharu juga menerima penggunaan aluminium dan keluli berketahanan tinggi, sekaligus membuatkannya 55 kg lebih berat berbanding sebelum ini. Malahan aerodinamiknya juga dipertingkatkan dengan bawah badannya dimeterai hampir sepenuhnya, rekaan roda yang optima dan menggunakan Air Curtain hadapan dan pengatup aktif untuk gril dan corong udara hadapan, menggurangkan daya seretan dari 0.26 ke 0.23.

Ia turut dilengkapi chasis baharu yang menambah 25% keseluruhan ketegaran, dan menampilkan komponen suspensi aluminium untuk mengurangkan jisim berat. Topang MacPherson double-joint hadapan dan suspensi belakang five-linkyang digunakan turut ditala kinematik untuk menambah perkadaran dan pengendalian stereng, semetara di belakang pula, control arm dan subframe yang lebih tegar turut digunakan.

Buat pertama kalinya juga, chasis standard dilengkapi dengan damper yang mampu menambah redaman hidraulik tambahan pada bahagian hadapan dan mengehadkan pemampatan di belakang. Dengan meneruskan kadar redaman boleh laras dan kekuatan yang lebih progresif untuk gegelung, damper baharu juga mampu memberikan kompromi yang lebih baik antara keselesaan dan pengendalian sporty.

Suspensi M Sport pula menerima bearing yang lebih tegar, topang tambahan, gegelung yang lebih teguh, wheel camber yang dipertingkatkan dan ketinggian pengendalian yang dikurangkan sebanyak 10 mm, perbezaan yang ditambah melebih larasan standard. Peredam adaptif juga kini hanya didapati dengan suspensi M Sport.

Suspensi M SPort dan Adaptive M Sport juga dilengkapi dengan stereng nisbah boleh laras secara standard, dan sistem brek M Sport dengan kaliper biru juga ditawarkan. Sebagai standard, 3 Series baharu turut menerima penvektoran tork pengaktifan-brek Performance Control, sementara electronic M Sport locking differential ditawarkan sebagai pilihan buat 330i dan 330d untuk pertama kalinya, dengan suspensi M Sport.

Bagi aspek keselamatan, 3 Series baharu kini didatangkan dengan Amaran Pejalan Kaki dan Pelanggaran dengan Brek Bandar (brek kecemasan sendiri) sebagai standard, bersama Amaran Ketibaan Lorong. Senarai pilihan pula termasuk Bantuan Pemanduan yang merangkumi Amaran Penukaran Lorong dengan bantuan stereng, Pengelak Pelanggaran Belakang dan Kepekaan Trafik-Belakang bersama Kawalan Kelajuan Aktif dengan funfsi Stop & Go.

BMW 3 Series G20 didedah secara rasmi – 55 kg lebih ringan dengan enjin, suspensi dan teknologi baharu

Selain itu, bagi Driving Assistant Professional menawarkan elemen pemanduan semi-sendiri termasuk bantian kawalan lorong dan stereng, bantuan kekal lorong dengan perlindungan perlanggaran sisi aktif, perlindungan perlanggaran pejalan kaki, amaran salah jalan dan Kepekaan Lintasan-Trafik.

Sementara itu, pakej Bantuan Parkir pula merangkumi bantuan stereng, pecutan, brek dan penukaran gear untuk memarkir kereta, dan turut menampilkan Bantuan Mengundur untuk menyimpan input stereng 50 meter terakhir dari tempat letak kereta. Parking Assistant Plus pula menawarkan kamera 360-darjah tiga-dimensi yang boleh diakses menerusi telefon pintar dengan menggunakan ciri Remote 3D View.

Fungsi sambungan baharu termasuklah BMW Digital Key yang boleh digunakan menerusi telefon pintar Samsung dengan NFC untuk dijadikan sebagai kunci, NFC BMW Key Card, Connected Navigation dengan Parking Space Assistant, On-Street Parking Information dan ParkNow serta Remote Software Update yang membolehkan pengemaskinian dilakukan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required