Omar Jumiran menang tempat kedua pertandingan motosikal kustom dunia AMD Championship di Jerman

Omar Jumiran menang tempat kedua pertandingan motosikal kustom dunia AMD Championship di Jerman

Dalam dunia ubah suai motosikal Malaysia, nama Omar Jumiran dan jenama beliau, Eastern Bobber bukanlah lagi asing. Beliau terkenal dengan hasil kerja yang tersendiri, dan mungkin ada yang tidak dapat menghadam hasil akhirnya. Tahun lepas, Omar telah muncul untuk satu pertandingan tempatan, membawa jentera yang dinamakan sebagai Bone X dan membolot gelaran juara.

Hadiah utama yang dimenangi oleh Omar dalam pertandingan itu adalah peluang untuk berentap pula dalam pertandingan motosikal kustom tersohor di dunia iaitu AMD World Championship di Jerman tahun ini. Masanya sudah tiba, dan apabila keputusannya diumumkan, Omar menaikkan nama Malaysia apabila diumumkan sebagai pemenang tempat kedua kategori ‘Freestyle’.

Banyak lagi kategori lain yang dipertandingkan dalam pertandingan yang digelar sebagai pertandingan paling berprestij bagi motosikal kustom ini, tetapi kategori freestyle adalah yang utama kerana pembina bebas membuat apa sahaja pada motosikal dan tiada had untuk menunjukkan kreativiti serta kepakaran kejuruteraan.

Omar dipilih sebagai pemenang tempat kedua adalah sesuatu yang besar, kerana beliau adalah orang pertama dari Malaysia yang bertanding dalam AMD, dan untuk tahun ini, beliau juga adalah satu-satunya peserta Asia yang dapat memenangi hadiah.

Antara perkara yang menjadi perhatian pada Bone X adalah hampir keseluruhan motosikal dibuat menggunakan tangan dan Omar mempunyai rekaan yang dicipta sendiri dan tidak pernah digunakan pada sebarang motosikal di dunia. Daripada temu ramah kami dengan Omar sebelum ini, ia adalah bahagian spring di tengah motosikal, yang menjadi bahagian utama yang menyambungkannya dengan suspensi unik depan dan belakang. Ketahui selebihnya mengenai Bone X dalam artikel ini, dan tonton video di bawah (minit 48:40) untuk menyaksikan Omar naik ke atas pentas untuk menerima hadiah.

GALERI: Eastern Bobber Bone X

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required