Pasukan dari Program Perantis Moden Volkswagen Australia bakal menyertai perlumbaan World Time Attack Challenge tahun ini di Sydney Motorsport Park dengan jentera Volkswagen Arteon yang diubahsuai digelar ART3on.

Masih lagi mengekalkan enjin asal 2.0 liter TSI, ART3on berupaya menjana 489 PS dan tork maksima 600 Nm, jauh lebih berkuasa dari jumlah asal 280 PS dan tork 350 Nm pada Arteon standard.

Untuk menghasilkan kuasa sedemikian, enjin tersebut menerima pengecas turbo Stage 3 yang lebih besar dari RacingLine bersama kelengkapan sokongan lain seperti kotak angin R600, sistem pengurusan pelinciran baharu, unit intercooler lebih besar dan juga pam bahan api berkapasiti lebih tinggi. Sistem ekzos juga dipertingkat dengan downpipe bersama sport catalyst aliran tinggi, kesemuanya dari Milltek Sport.

Kuasa dari enjin ke roda turut diperkemaskan kembali bagi memastikan kesemuanya dapat dialirkan dengan efektif ke permukaan jalan. Kotak gear DSG tujuh kelajuan pada kereta ini menerima perisian TVS/Harding bagi membolehkan ia bertahan dengan kuasa tambahan yang dibekalkan dan turut ditambah dengan launch control dua peringkat bersama override manual.

Sistem pacuan semua roda 4Motion masih dikekalkan, sistem suspensi asal ditukar dengan komponen dari Bilstein Clubsport, manakala kesemua rim dibalut dengan tayar semi-slick Pirelli P-Zero Trofeo. Kesemua ubahsuai ini memboleh ART3on memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.9 saat, walaupun ujian berkenaan dilakukan pada jalan dengan permukaan sedikit mendaki di litar Luddenham Raceway, Sydney.

Sebagai kereta lumba sebenar, ART3on turut menerima kelengkapan wajib lain seperti roll cage lengkap, tempat duduk bersama tali pinggang perlumbaan, sistem cut-off bahan api kecemasan dan juga alat pemadan api.

ART3on masih lagi tampil dengan kit badan standard, menjadikan ia sebuah jentera lumba dengan imej “sleeper”. Namun ia badan kereta ini dihiasi balutan pelekat pada seluruh badan dengan corak rekaan dari artis jalanan Sydney, Simon Murray (KADE).