McLaren Speedtail – pilihan lencana dari emas 18-karat

McLaren Speedtail – pilihan lencana dari emas 18-karat

Sebelum didedahkan sepenuhnya pada 26 Oktober ini, McLaren mengumumkan bahawa 106 orang pelanggan yang telah menempah hypercar terbaharunya iaitu Speedtail boleh memilih untuk memadankan set lencana-lencana McLaren yang diperbuat dari emas tulen 18-karat pada kereta berkenaan.

Menurut McLaren, opsyen tersebut yang ditawarkan menerusi McLaren Special Operations (MSO) akan merangkumi tiga lencana iaitu dua emblem jenama hadapan dan belakang dan satu lagi lencana nama yang terletak di belakang. Ia akan dihasilkan oleh Vaughtons (terkenal kerana menghasilkan pingat emas Olimpik dan Piala FA England), menggunakan emas putih 18-karat dan juga kemasan dari gentian karbon di dalamnya.

Penggunaan dua material berkenaan melambangkan satu daripada cara innovatif McLaren dalam menggabungkan seni dan prestasi ekstrem pada Speedtail, dakwa pengeluar dari Britain tersebut. Kepingan emas berkenaan diukir menggunakan laser manakala kemasan gentian karbon pula dibuat menggunakan teknologi Thin Ply McLaren (TPT).

Berat untuk lencana hadapan yang diperbuat emas ini adalah 100 gram, tetapi untuk pelanggan yang cerewet berkenaan berat, mereka boleh memilih emblem yang diperbuat dari lacquered transfer (seakan pelekat) pada bahagian berkenaan. Manakala untuk ciri standard, Speedtail hanya diberikan lencana aluminium dengan kemasan dalam hitam berkilat.

Ini bukan pertama kali McLaren menggunakan emas asli pada keretanya. Sebelum ini, sebuah lagi keretanya yang juga mempunyai tiga tempat duduk (pemandu di tengah, sama seperti Speedtail) iaitu McLaren F1 turut menggunakan emas pada bahagian ruang enjin yang berperanan sebagai penebat haba.

“Seperti kepingan yang cantik dari barang kemas buatan tangan yang indah, lencana emas putih ini sangat sempurna dipadankan pada kereta yang setiap sudut melambangkan standard emas baharu untuk kemewahan McLaren. Ia sempurna dengan falsafah Speedtail, kereta yang paling mewah dalam portfolio McLaren Automotive, serta memberikan penghormatan kepada model sebelumnya, Mclaren F1,” kata pengarah McLaren Automotive Design, Rob Melville.

McLaren Speedtail – pilihan lencana dari emas 18-karat

McLaren Speedtail akan dikuasakan dengan penjana hibrid elektrik bersama enjin petrol 4.0-liter V8 turbo berkembar yang didakwa boleh mencapai kuasa melebihi 1,000 PS. Ini membolehkan hypercar tersebut mencapai kelajuan maksimum melebihi 391 km/j, atau lebih tinggi daripada mana-mana jentera yang dikeluarkan oleh McLaren.

Ia merupakan jentera pertama daripada 18 model yang McLaren akan perkenalkan sebagai sebahagian daripada perancangan perniagaan Track25, dan hanya diproduksi sebanyak 106 unit sahaja (juga sama seperti McLaren F1) – dijual pada harga bermula 1.75 juta pound British (RM9,555,534)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required