Dyson pilih Singapura untuk bina kilang kereta elektrik

Dyson pilih Singapura untuk bina kilang kereta elektrik

Sebelum ini pembuat peralatan elektrik, Dyson telah pun dilaporkan bakal membina dan memproduksi kereta elektrik dengan jenama tersebut. Perkembangan terbaharu, laporan dari pelbagai sumber termasuk BBC News, The Verge dan Autocar menyebut bahawa mereka telah menetapkan kilang kereta elektrik berkenaan akan dibina di Singapura.

Dyson mengumumkan bahawa ahli lembaga pengarah telah meluluskan pembinaan kilang produksi tersebut di Singapura, yang disasarkan akan siap pada 2020. Satu email telah dihantar ke staf-staf Dyson menyatakan CEO Jim Rowan berkata pembinaan kilang berkenaan akan bermula Disember ini.

Dyson bukanlah entiti yang asing di Singapura kerana mereka telah pun mempunyai kilang yang terletak di Tuas sejak 2013, beroperasi bagi memproduksi motor digital (motor elektrik dengan magnet kekal, yang sebenarnya sama dengan motor elektrik yang digunakan pada kereta-kereta elektrik) untuk penyedut vakum dan pengering rambut mereka. Manakala kilang memasang produk-produk tersebut juga telah berpindah dari Malmesbury, Wiltshire di UK ke Malaysia sejak tahun 2002.

Dyson pilih Singapura untuk bina kilang kereta elektrik

Keputusan terbaharu Dyson ini akan membolehkan syarikat tersebut meluaskan jaringan pembekal mereka di rantau ini. Menurut BBC News, syarikat berkenaan tidak mahu membina kilang di Britain (walaupun pengasasnya, James Dyson sendiri menyokong langkah Brexit yang diambil negara tersebut) tidak ada kaitan dengan kos.

“Siangapura turut menawarkan akses ke pasaran dengan pertumbuhan yang tinggi dan juga rantaian pembekalan yang ekstensif serta tenaga kerja yang berkemahiran tinggi,” kata Rowan. “Singapura mempunyai kos asas yang tinggi, tetapi turut mempunyai kepakaran teknologi yang tinggi serta fokus. Jadi ia tempat yang sesuai untuk membuat jentera penuh dengan teknologi berkualiti tinggi, dan tempat yang sesuai untuk membuat kereta elektrik kami.”

Kilang tersebut adalah sebahagian dari pelaburan £2.5 billion (RM13.5 bilion) dalam projek kereta elektrik berkenaan, yang akan menghasilkan kereta elektrik mewah dengan jumlah produksi kecil pada tahun 2021 dan dua lagi model produksi massa yang lebih murah selepas itu. Dyson telah pun memulakan operasi bagi persediaan untuk melancarkan kereta itu dengan membuka kampus teknologi di bekas tapak Tentera Udara Di-Raja di Hullavington, Wiltshire, dan turut menempatkan litar ujiannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required