Kia Rio 1.4 EX kini automatik enam-kelajuan – RM79k

Kia Rio 1.4 EX kini automatik enam-kelajuan – RM79k

Ketika Kia Rio terkini diperkenalkan tahun lalu, ia masih menggunakan kotak gear automatik empat-kelajuan. Bagaimanapun, pengeluar kereta dari Korea Selatan berkenaan sebelum itu pernah memaklumkan bahawa mereka sedang membangunkan kotak gear baru dengan lebih banyak gear.

Perkara itu kini sudah menjadi kenyataan apabila Rio dari generasi keempat akan dilengkai dengan transmisi automatik enam-kelajuan untuk pasaran tempatan, seperti yang diumumkan oleh Naza Kia. Transmisi baru ini dipadankan dengan enjin sama seperti sebelum ini, 1.4 liter Kappa empat-silinder dengan janaan 100 PS pada 6,000 rpm dan tork 133 Nm pada 4,000 rpm.

Ia dijual pada harga RM78,888 atas jalan termasuk SST, tetapi belum termasuk insurans. Model ini juga datang dengan jaminan lima-tahun. Selain transmisi baru, Rio juga kini dilengkapi dengan senarai spesifikasi yang dipertingkat. Antaranya, kawalan cruise, cermin pandang belakang anti-silau dan sistem pengesan titik buta.

Dengan harga yang kekal sama walaupun ada pertambahan kelengkapan seperti yang dinyatakan ini, ada dua perkara yang dikeluarkan dalam penawaran terbaru Kia Rio ini. Pertama, tiada lagi rim 17-inci (kini menggunakan rim 16-inci sahaja) dan tiada lagi sunroof.

Selebihnya, kelengkapan yang ada kekal sama seperti sebelum ini, termasuklah lampu utama projektor halogen dengan DRL LED, lampu kabus depan dan belakang, kemasukan tanpa kunci, butang Push Start, lampu dan pengilap cermin automatik, kawalan pendingin hawa automatik, kemasan fabrik hitam, enam beg udara, ABS dengan EBD dan Brake Assist dan lain-lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required