BAJET 2019: Tiada kenaikan tol lebuhraya dalam bandar; tol percuma motosikal ke P. Pinang, Singapura

BAJET 2019: Tiada kenaikan tol lebuhraya dalam bandar; tol percuma motosikal ke P. Pinang, Singapura

Ini pula antara berita paling ditunggu-tunggu ramai orang; berkaitan kadar tol. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengumumkan bahawa bagi tahun 2019, sebarang kenaikan kadar tol bagi lebuhraya dalam bandar akan dibekukan sepenuhnya.

Ini bermakna, sepanjang tahun hadapan, tidak akan berlaku sebarang kenaikan harga tol – bagi lingkaran lebuhraya dalam bandar, dan bukannya lebuhraya antara bandar. Langkah ini akan melibatkan kos yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan sebanyak RM700 juta.

Selain itu, berita baik untuk semua penunggang motosikal; anda tidak lagi perlu mambayar tol bagi laluan masuk ke Pulau Pinang dan juga Singapura. Ini melibatkan kedua-dua laluan di Jambatan Pulau Pinang pertama dan kedua, serta laluan kedua Johor-Singapura.

Menurut Lim, langkah ini meyaksikan kerajaan akan menanggung kos sebanyak RM20 juta bagi pelaksanaan tol percuma bagi motosikal ini. Semua ini akan berkuatkuasa bermula 1 Januari 2019 nanti. Macam mana, lega sedikit bagi yang selalu berulang-alik, kan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required