UMW Toyota Motor serah operasi pusat 3S Prai dan Pulau Pinang kepada Netz Toyota Tama dari Jepun

UMW Toyota Motor serah operasi pusat 3S Prai dan Pulau Pinang kepada Netz Toyota Tama dari Jepun

UMW Toyota Motor (UMWT) telah mengumumkan bahawa dua pusat 3S milik mereka yang terletak di Prai dan Pulau Pinang akan diserahkan kepada rakan asingnya iaitu Toyota Netz Tama bermula 1 November 2018. langkah ini adalah bersesuaian dengan pengumuman syarikat tersebut bahawa mereka akan menyerahkan operasi peruncitannya kepada pengedar dan pihak lain yang relevan bagi menumpukan perhatian kepada pembangunan produk, pemasaran dan juga sokongan pengedar.

Bagi yang belum mengetahui, Netz Toyota Tama adalah syarikat yang mempunyai sejarah hampir 60 tahun bersama Toyota, dengan 29 jaringan pengedar jenama tersebut di Tokyo adalah milik Toyota Netz yang mensasarkan pasaran golongan muda. Syarikat tersebut juga mempunyai 33 fasiliti jualan “Corolla” di bahagian barat Tokyo.

Dengan perpindahan operasi ini, S&D Tama Malaysia iaitu badan tempatan Netz Toyota Tama di sini akan mengambil alih pengurusan pusat 3S di Prai dan Pulau Pinang dari UMWT. Kedua-dua fasiliti tersebut mempunyai jumlah jualan tahunan yang digabungkan berjumlah sekitar 2,000 unit, dan menservis sehingga 50,000 kereta setahun. Kedua-dua pusat berkenaan dikendalikan oleh 140 orang kakitangan.

“Setahun lalu, kami mengumumkan bahawa operasi runcit kami akan dipindahkan ke pengedar bagi memberikan lebih tumpuan kepada operasi dan khidmat pelanggan, manakala UMW Toyota Motor akan menumpukan konsentrasi kepada aktiviti nilai tambah seperti pembangunan produk, pemasaran dan sokongan jaringan pengedar. Sehingga hari ini, kebanyakkan pengendalian cawangan sedia ada kami telah dipindahkan,” kata presiden UMW Toyota Motor, Ravindran Kurusamy.

“Kami berbangga dan mengalu-alukan S&D Tama Malaysia ke jaringan Toyota di Malaysia. Mereka membawa sekali pengalaman hampir 60 tahun dalam melayan pelanggan Toyota dan terkenal sebagai pengedar terbaik untuk kepuasan pelanggan di Jepun. Kami jangkakan S&D Tama mampu untuk menggembirakan pelanggan kami di Malaysia,” kata naib pengerusi UMWT, Akio Takeyama.

“Sejak kewujudan kami pada 1960, syarikat kami di Jepun sentiasa berusaha untuk melayan para pelanggan dan memberikan keselesaan untuk orang ramai. Kami percaya bahawa perniagaan Toyota di pasaran Malaysia mempunyai masa depan yang cerah dan kami mahu menyumbang kepada pertumbuhan perniagaan tersebut,” tambah presiden S&D Tama Malaysia, Katsuhiko Tamura.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required