Pemilik kereta mewah bawah 1.5L tak dapat subsidi, kaedah untuk implementasi masih dikaji – menteri

Pemilik kereta mewah bawah 1.5L tak dapat subsidi, kaedah untuk implementasi masih dikaji – menteri

Rata-rata rakyat Malaysia meluahkan rasa tidak puas hati semalam selepas menteri kewangan YB Lim Guan Eng mengumumkan dalam Bajet 2019 bahawa kereta dengan kapasiti enjin 1.5L ke bawah sahaja akan menerima subsidi 30 sen untuk seliter, bagi 100 liter pertama setiap bulan yang akan mula dilaksanakan pada suku kedua tahun hadapan.

Rasa ketidakpuashatian tersebut adalah kerana terdapat banyak model terkini yang boleh dikategorikan sebagai kereta bukan untuk golongan sasar turut mempunyai kapasiti enjin di bawah 1.5L, misalnya Mercedes-Benz A200 (1.33L), Honda Civic 1.5L VTEC Turbo dan juga Volkswagen Golf 1.4 TSI. Namun menerusi laporan Berita Harian hari ini, menteri berkenaan menjelaskan bahawa pemilik ‘kereta mewah’ tidak akan tersenarai untuk menerima subsidi tersasar tersebut.

Menurut Lim, mekanisme pemberian subsidi bahan api berkenaan juga sebenarnya masih dalam kajian. “Sebenarnya kita sedang bincang lagi mengenai faedah berkenaan supaya dapat diperluaskan kepada golongan pertengahan dan tidak hanya terhad kepada isi rumah berpendapatan rendah (B40),” jelasnya.

“Tetapi saya boleh tegaskan di sini bahawa yang mereka menaiki kereta mewah jangan haraplah,” kata Lim lagi dalam sidang media selepas menghadiri Taklimat Belanjawan 2019 bersama Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, di Bangunan Parlimen, hari ini.

Dalam pembentangan Bajet semalam, menteri berkenaan turut mengumumkan bahawa motosikal dengan kapasiti 125 cc turut akan menerima subsidi yang sama tetapi hanya untuk 40 liter pertama setiap bulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Anas Takiyudin on Nov 12, 2018 at 12:39 pm

    macammana pulak dengan kereta2 murah atas 1.5L?
    Tak semestinya pakai kereta cc atas 1.5 orang kaya.
    Contoh 1996 Nissan Sentra 1.6L terpakai yg dibeli dengan harga RM3500.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required