Vietnam anjur Grand Prix F1 bermula musim 2020

Vietnam anjur Grand Prix F1 bermula musim 2020

Vietnam akan mula menganjurkan perlumbaan Formula 1 bermula musim 2020 nanti. Kerajaan Vietnam dan penganjur baharu F1 iaitu Liberty Media telah mengumumkan bahawa Grand Prix Vietnam pertama akan dilangsungkan pada April 2020.

Konglomerat terbesar Vietnam, Vingroup akan bertindak sebagai promoter perlumbaan, dan telah menandatangani perjanjian berberapa tahun untuk menjadi hos Grand Prix berkenaan. Perlumbaan tersebut akan dilangsungkan di litar jalan raya – seperti Singapura, Monaco dan Azerbaijan – yang terletak di Bandaraya Hanoi.

Namun litar sepanjang 5.565 km tersebut sebenarnya menampilkan konsep separa tetap dan akan menyediakan 22-selekoh, menggunakan jalan sedia ada dan juga jalan yang dibina khas untuk perlumbaan di bahagian barat bandar berkenaan – disekitar Stadium Nasional My Dinh. Ia telah direka dengan kerjasama antara pasukan perlumbaan F1, syarikat rekaan litar Tilke dan juga input dari pihak berkuasa Hanoi dan Vingroup serta pihak FIA sendiri.

Vietnam anjur Grand Prix F1 bermula musim 2020

Litar berkenaan juga akan menampilkan pelbagai selekoh pin rambut berkelajuan rendah, selekoh kombinasi perlahan- ke laju, selekoh S berkelajuan tinggi, selekoh berkelajuan tinggi dan juga pelbagai laluan lurus dengan laluan terpanjang adalah 1.5 km membolehkan kelajuan sekitar 335 km/j dijangka dapat di capai.

Selekoh-selekoh dilitar ini juga banyak diinspirasikan dari litar-litar ternama dunia termasuk selekoh pertama dan kedua seperti selekoh pembukaan di Nürburgring, selekoh 12 hingga 15 seperti selekoh pertama hingga laluan mendaki Massenet di Monaco, aliran selekoh S dari selekoh 16 hingga 19 seperti di Suzuka serta tiga selekoh terakhir sama seperti di Litar Antarabangsa Sepang.

Dengan berlangsungnya perlumbaan di Hanoi ini kelak, Vietnam akan menjadi negara keempat dalam kalendar F1 2020, menyertai China, Jepun dan Singapura.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required