Super GT akan kembali ke Litar Sepang pada 2020 – dilangsungkan pada sebelah malam buat pertama kali

Super GT akan kembali ke Litar Sepang pada 2020 –  dilangsungkan pada sebelah malam buat pertama kali

Jika anda peminat dunia modifikasi JDM, ini mungkin berita yang ditunggu-tunggu – perlumbaan Super GT Jepun yang pernah diadakan di Malaysia bakal kembali semula ke Litar Antarabangsa Sepang. Ia disahkan akan dilangsungkan semula di litar berkenaan setelah penganjur acara Haro Sports dan Entertainment telah mencapai persetujuan dengan penganjur siri GTA berkenaan untuk melangsungkan pusingan Malaysia pada tahun 2020 nanti.

Bukan itu sahaja, malah perlumbaan yang kali terakhir diadakan di sini pada tahun 2013 itu akan berlangsung di Sepang pada waktu malam, dan ini merupakan satu lagi catatan sejarah di mana buat pertama kali Super GT akan dilangsungkan dalam situasi sedemikian menggunakan lampu limpah yang telah pun dipasang pada litar tersebut.

“Jepun sinonim dengan innovasi, dan di Haro, kami sentiasa menyajikan perkara yang baharu,” kata rakan pengurusan Haro, Fahrizal Bin Hasan. “Kembalinya Super GT ke Malaysia akan mencatatkan sejarah,” katanya lagi.

Super GT akan kembali ke Litar Sepang pada 2020 –  dilangsungkan pada sebelah malam buat pertama kali

“Kami harap bukan hanya pemandu, pasukan dan pengeluar kereta tetapi semua yang terlibat dalam Super GT akan bekerja bersama dengan Haro dan staf tempatan yang terlibat dengan operasi di Sepang untuk membantu masyarakat Malaysia berkongsi keseronokan sukan permotoran dan mewujudkan acara perlumbaan berasaskan perkongsian persefahaman dan budaya automobil. Pada masa yang sama, saya harap menerusi Super GT kami boleh menyumbang untuk saling mempromosikan antara satu sama lain yang akan membina persahabatan antara Malaysia dan Jepun,” kata pengerusi GTA, Masaaki Bandoh.

Super GT di bawa keluar dari Jepun buat pertama kali dalam sejarah pada tahun 2000, dan destinasi tersebut adalah di Litar Antarabangsa Sepang, sebagai pusingan pertunjukkan. Acara yang sama turut diadakan pada tahun berikutnya, dan manakala pada tahun 2003, pusingan di Sepang menjadi perlumbaan sebenar dalam kalender bagi pelumba mengutip mata kejuaraan.

Kejohanan ini mula menggunakan undang-undang Class 1 yang sama seperti perlumbaan German Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) pada tahun 2014, jadi perlumbaan pada tahun 2020 di Sepang nanti, buat pertama kali kita akan menyaksikan jentera GT500 dengan spesifikasi baharu tersebut akan bertarung di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required