Kenderaan luar yang masuk P.Pinang perlu dicaj, galak pengunjung guna pengangkutan awam – Adun PKR

Kenderaan luar yang masuk P.Pinang perlu dicaj, galak pengunjung guna pengangkutan awam – Adun PKR

Disebabkan Pulau Pinang sering kali sesak dengan kenderaan terutamanya pada hujung minggu atau musim cuti umum, Adun Kebun Bunga (PKR), Jason Ong Khan Lee, mencadangkan agar kenderaan yang bukan berdaftar di negeri berkenaan dikenakan caj kemasukan. Selain itu, ia juga menggalakkan pengunjung ke negeri berkenaan menggunakan pengangkutan awam.

Menurut Jason, Pulau Pinang kini dibanjiri dengan lebih satu juta kenderaan berbanding 10 tahun lalu, iaitu hanya 300,000 kenderaan di jalan raya, laporan Sinar Harian.

Katanya, cadangan ini dilihat dapat membantu menurunkan bilangan kenderaan yang memasuki Pulau Pinang.

“Dengan cadangan ini, ia dapat mengurangkan jumlah kenderaan di negeri ini, sekaligus mengurangkan kesesakan lalu lintas. Kita nak gerakkan manusia, bukannya kenderaan. Saya harap cadangan mengenakan caj ke atas semua kenderaan yang bukan berdaftar di Pulau Pinang dapat diperhalusi,” katanya dalam ucapan pembahasan rang undang-undang perbekalan dan usul anggaran pembangunan 2019 Pulau Pinang hari ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • A H A Din on Nov 14, 2018 at 10:40 am

    Idiotic! Penang is hereby off my visit list.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  • Cik Ct Umbrella on Nov 15, 2018 at 3:48 pm

    Adun ni xtau ka lani plat keta bleh pilih satu malaysia. Ramai ja org penang Beli keta kat penang dftr plat kl.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required