Peraturan baharu untuk cermin gelap kenderaan bakal diperkenalkan tidak lama lagi – Anthony Loke

Peraturan baharu untuk cermin gelap kenderaan bakal diperkenalkan tidak lama lagi – Anthony Loke

Kerajaan bakal memperkenalkan peraturan baharu untuk cermin gelap kenderaan. Sementara ini, tiada perincian didedahkan mengenai peraturan terbabit, namun Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata, perubahan terbabit akan dilaksanakan tidak lama lagi, laporan The Star.

“Saya akan mengumumkan polisi baharu selepas membawa pindaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) ke parlimen akhir bulan ini,” ujarnya.

Garis panduan cermin gelap kenderaan telah disemak semula pada Februari 2016, apabila peraturan yang dikemaskini, yang difailkan di bawah Peraturan Kenderaan Bermotor (Larangan Jenis Kaca Tertentu) 2016 yang menggantikan peraturan tahun 1991. Peraturan semasa menetapkan bahawa peratusan transmisi cahaya (VLT) minimum adalah 70% untuk cermin depan, 50% untuk tingkap depan, dan 30% untuk tingkap belakang dan cermin belakang.

Pada Oktober tahun lalu, JPJ menafikan dakwaan yang dibuat di laman media sosial mengenai peraturan bahaharu yang bakal dilaksanakan pada tahun 2018. Ia juga dilaporkan terdapat rancangan untuk memperkenalkan standard Malaysia Standard (MS) 2669 baharu pada Januari tahun ini.

Standard tersebut, yang ditetapkan oleh Jabatan Standard Malaysia, filem-filem lapisan cermin gelap itu dikenalpasti menerusi label kod QR, bagi membolehkan penguatkuasa yang dibekalkan aplikasi mudah alih yang boleh digunakan untuk mendapatkan spesifikasi penuh filem tersebut dengan cara mengimbas kod.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required