Ferox Azaris – guna enjin BMW R1200GS, pacuan air

Ferox Azaris – guna enjin BMW R1200GS, pacuan air

Jentera enam roda Ferox Azaris ini memang nampak seperti sebuah kenderaan dalam filem. Ia belum lagi dijual kepada umum dan masih lagi sebuah konsep, tetapi menampilkan sistem kejuruteraan yang berlainan berbanding apa yang kita sudah biasa lihat.

Dari pandangan mata kasar sahaja anda sudah boleh melihat ia mempunyai enam tayar – dua tayar di hadapan untuk mengendalikan arah manakala empat tayar lagi di belakang mempunyai motor pada setiap satunya. Bermakna, ia adalah sebuah kenderaan pacuan empat roda belakang.

Menariknya, semua motor dalam roda tersebut tidak digerakkan oleh shaft ataupun rantai, sebaliknya menggunakan sistem bendalir yang terdiri daripada 95% air dan 5% aditif lain. Kuasa yang menggerakkan air itu pula datang daripada enjin boxer daripada model BMW R1200GS.

Ferox Azaris – guna enjin BMW R1200GS, pacuan air

Supaya anda lebih jelas, konsepnya adalah begini. Kuasa daripada enjin pergi kepada transmisi, kemudian ke pam air yang menembak air mampatan tinggi ke motor dalam roda, dan seterusnya roda berpusing untuk mencengkam jalan. Menurut pengeluarnya, setiap motor pada roda Ferox Azariz ini boleh digunakan untuk kuasa sehingga 678 Nm tork.

Bahagian suspensi kenderaan ini juga adalah unik. Saluran air yang datang daripada enjin, menuju ke roda dicetak secara 3D dalam lengan ayun, dan ia seterusnya disambung dengan sistem suspensi jenis rocker. Anda tidak akan dapat melihat sebarang spring atau penyerap hentak, tetapi setiap roda masih boleh bergerak secara berasingan.

Ferox Azaris – guna enjin BMW R1200GS, pacuan air

Menurut ketua pegawai eksekutif Ferox, Tony Wheeler, sistem pacuan bendalir ini memberikan lebih penjimatan berat berbanding hab pemacu elektrik. Setiap motor dalam roda Azari ini mempunyai berat 11 kg, manakala kalau hab motor elektrik yang sama kuasanya mempunyai berat sekitar 30 kg. Sistem ini juga dikatakan responsif dengan kadar kecekapan sebanyak 98%.

Pada masa hadapan, Azari berkemungkinan akan dipacu oleh motor elektrik, bagi menggantikan enjin boxer BMW tersebut dan ini dianggap lebih bersesuaian dengan teknologi lain yang ada padanya. Prototaip yang ada ini masih belum diuji atas jalan offroad, tapi atas jalan biasa, ia berfungsi dengan baik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required