Musim perlumbaan MotoGP tahun ini menyaksikan penglibatan Thailand buat kali pertama dengan perlumbaan berlangsung di Litar Antarabangsa Chang, Buriram. Banyak jangkaan yang diberi untuk Thailand, dan ternyata, mereka dapat mengendalikannya dengan baik.

Sehinggakan, baru-baru ini Grand Prix Commission serta MotoGP Paddock telah mengiktiraf pusingan di Thailand ini sebagai yang terbaik dan yang paling banyak pengunjung bagi musim 2018. Secara keseluruhannya, 220,000 pengunjung datang ke litar tersebut sepanjang tiga hari acara berlangsung.

Menurut presiden IRTA, Herve Poncharal, GP Thailand dipilih sebagai yang terbaik kerana banyak sebab. Banyak jangkaan yang mereka buat, tapi mereka tidak tahu apa yang boleh dilakukan oleh penganjur di Thailand.

“Segalanya berjalan lancar, komitmen penganjur sangat baik dan mereka berhadapan sebarang masalah yang berlaku dengan pantas, dan mencari penyelesaiannya secepat mungkin. Pengunjung, serta orang yang terlibat semuanya nampak gembira dan sentiasa tersenyum. Sokongan penyokong juga mengagumkan, akses kepada litar sangat cepat dan mereka menunjukkan mereka faham tentang MotoGP,” jelas Poncharal.

“Asia adalah pasaran yang penting bagi kejuaraan ini dan acara seperti di Buriram menguatkan lagi pandangan bahawa sukan ini sangat popular di rantau ini. Ia boleh digunakan sebagai panduan untuk acara pada masa hadapan dan kami sudah teruja untuk kembali ke Buriram lagi tahun hadapan,” kata CEO Dorna Sports, Carmelo Ezpeleta.