TaxiGo pula dilancarkan – aplikasi perkhidmatan teksi

TaxiGo pula dilancarkan – aplikasi perkhidmatan teksi

Hujung minggu lalu, sebuah platform ride-hailing terbaru khusus untuk teksi di KLIA/KLIA2 dengan nama cALLme diperkenalkan secara rasmi. Tak sampai seminggu, ada satu lagi aplikasi pintar untuk perkhidmatan teksi diperkenalkan; TaxiGo seperti dilaporkan The Star.

Aplikasi ini dibangunkan oleh sebuah syarikat, Cab Mmobility dengan kerjasama pakar-pakar dari Taiwan dan Jepun, aplikasi pintar ini dijangka akan memberi manfaat kepada kira-kira 60,000 teksi berdaftar di seluruh negara. TaxiGo tidak akan mengambil peratusan hasil dari tambang yang dikenakan; ia hanya mengenakan kadar RM2 bagi setiap perjalanan oleh pemandu.

Dengan itu, pemandu teksi berpeluang untuk meraih sekurang-kurangnya 10%-20% pendapatan tambahan daripada iklan, melalui paparan digital yang diletakkan pada bumbung kereta. Aplikasi ini boleh digunakan bagi kedua-dua platform iOS dan Android.

Ketika majlis pelancarannya, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke menyatakan, lebih ramai pemandu teksi beralih kepada platform e-hailing seperti ini, ia akan membawa lebih banyak manfaat kepada industri berkenaan. “Saya berbangga kerana semakin ramai pemandu teksi menyahut seruan kementerian untuk mereka memanfaatkan platform e-hailing. Inilah pendekatan untuk masa depan bagi industri ini,” ujar beliau.

Menurut Loke, sebilangan pelanggan tidak kisah untuk menggunakan perkhidmatan teksi konvensional sekiranya kenderaan yang digunakan selesa dan tambangnya berpatutan dan dipaparkan dengan jelas. “Faktor paling penting yang akan membuatkan pengguna ingin mendapatkan perkhidmatan teksi atau kereta persendirian ialah mereka perlu tahu berapa tambang perlu dibayar, sebelum mereka menaiki kenderaan lagi,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required