Malaysia anjur Asia GT Festival pertama tahun depan

Malaysia anjur Asia GT Festival pertama tahun depan

Malaysia akan menjadi tuan rumah bagi acara Asia GT Festival yang pertama, yang menjadi sebahagian daripada Kejuaraan China GT 2019. Ia akan berlangsung dari 15 hingga 17 Mac di Litar Antarabangsa Sepang (SIC). Ini merupakan acara pertama dari siri perlumbaan berkenaan yang diadakan di luar China dan bakal menyaksikan lebih daripada 30 jentera GT dari seluruh dunia bersaing untuk meraih hadiah terkumpul bernilai RMB9 juta (RM5.45 juta).

Perlumbaan pertama ini adalah permulaan kepada perjanjian lima-tahun yang dipersetujui antara Goldenport Enterprises dan pembangun hartanah Malaysia, Country Heights untuk menganjurkan perlumbaan itu di sini, dengan SIC menjadi lokasi pilihan sepanjang tempoh itu.

Pengunjung akan berpeluang menyaksikan perlumbaan utama melibatkan jentera-jentara khas GT3 dan GT4, di samping perlumbaan sokongan oleh Malaysia Speed Festival (MSF) – menampilkan perlumbaan Saga Cup yang turut akan disertai oleh pelumba-pelumba China GT serta kategori Race Car Open. Pemenang kategori terbuka ini berpeluang untuk memandu salah satu jentera China GT, dan mungkin juga memperoleh peluang untuk berlumba.

Malaysia anjur Asia GT Festival pertama tahun depan

“Melalui Asia GT Festival, kami ingin meluaskan lagi pendedahan warga malaysia terhadap perlumbaan jentera empat roda yang berbeza. Selain itu, kami juga ingin menyediakan peluang kepada pelumba tempatan untuk terlibat sama di dalam acara antarabangsa seperti ini,” jelas Pengarah Eksekutif Country Heights, Matahari Lee.

Pengasas Goldenport Enterprises, Jim Ye pula menyatakan; “Sejak tahun lalu, kami telah merancang untuk meluaskan lagi perlumbaan China GT ke rantau ini. Malaysia menjadi lokasi terbaik untuk bermula kerana mempunyai ramai peminat sukan permotoran di sini.” Tiket bagi Asia GT Festival kini boleh didapati melalui laman Facebook MotoNation atau laman web rasminya, pada harga bermula RM20 hingga RM350.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required