Tiada penurunan harga petrol, diesel malam ini, ditangguh hingga minggu pertama 2019 – Menteri

Tiada penurunan harga petrol, diesel malam ini, ditangguh hingga minggu pertama 2019 – Menteri

Pasti ramai yang menunggu berita berapa harga petrol RON 95 dan diesel akan turun malam ini ekoran kenyataan menteri kewangan Lim Guan Eng minggu lalu yang mengesahkan harga bahan bakar berkenaan akan kembali diapungkan secara mingguan bermula 1 Januari ini bukan? Namun petang ini kami menerima berita tidak berapa baik kerana menteri yang sama menyatakan bahawa langkah berkenaan akan ditangguhkan sehingga sebelum akhir minggu pertama 2019, menurut laporan Astro Awani.

Oleh itu Lim mengesahkan bahawa buat masa ini harga runcit petrol RON97, RON95 dan diesel masing-masing kekal pada paras RM2.50, RM2.20 dan RM2.18 seliter. Beliau turut menjelaskan bahawa penangguhan ini adalah selepas mengambil maklum balas beberapa pihak berwajib.

“Kerajaan juga perlu mengkaji permintaan Petroleum Dealers Association of Malaysia (PDAM) yang menentang penetapan harga runcit produk petroleum secara mingguan. PDAM juga telah meminta agar diteliti semula kadar Margin Pengusaha Stesen Minyak yang merupakan salah satu komponen di bawah formula Automatic Pricing Mechanism (APM), yang pada masa ini digunakan untuk menetapkan harga runcit produk petroleum,” kata menteri tersebut.

Dalam laporan Astro Awani berkenaan mengatakan bahawa PDAM sebelum ini memberikan dua cadangan untuk menggantikan mekanisme penetapan harga secara mingguan. Dua cadangan ini adalah mekanisme Margin Pengusaha Stesen Minyak (DGM) dan penjualan secara konsainmen. Di bawah sistem DGM, sekiranya harga minyak turun selepas stesen minyak membuat pesanan minyak, syarikat minyak akan membuat bayaran gantian kepada stesen minyak. Ini bermakna stesen minyak akan mendapat pampasan daripada syarikat minyak sekiranya mereka mengalami kerugian.

Tiada penurunan harga petrol, diesel malam ini, ditangguh hingga minggu pertama 2019 – Menteri

Bagaimanapun sekiranya harga minyak meningkat selepas stesen minyak membuat pesanan, stesen akan membayar bayaran gantian kepada syarikat minyak. DGM memastikan margin keuntungan stesen minyak kekal pada 10 sen seliter, tidak kira sama ada harga minyak mentah global meningkat atau menyusut. Penjualan secara konsainmen pula bermakna stok di stesen adalah milik syarikat minyak, dan pengusaha stesen hanya menjual selaku ejen. Ini bermakna pengusaha stesen minyak mendapat komisyen bagi setiap liter dijual, dan tidak akan menanggung apa-apa risiko perubahan harga.

Presiden PDAM, Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz berkata mekanisme penetapan harga mingguan yang mahu diguna pakai kerajaan akan menyebabkan harga runcit petrol bertukar dengan kerap, sekali gus menyebabkan margin keuntungan stesen minyak tidak menentu.

Minggu lalu Lim memaklumkan bahawa kerajaan akan kembali menetapkan harga runcit bagi bahan api secara mingguan bermula 1 Januari 2019 susulan penurunan harga minyak mentah global secara berterusan sejak kebelakangan ini. Namun selepas itu PDAM dilaporkan pula mahu kerajaan mengadakan rundingan dengan ahli-ahlinya sebelum langkah itu dilaksanakan kerana ia akan mengakibatkan kerugian bagi peniaga sekiranya harga minyak mentah merosot lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required