Harga petrol RON 95 akan kekal RM2.20 seliter – LGE

Harga petrol RON 95 akan kekal RM2.20 seliter – LGE

Pengumuman harga baru mingguan bagi bahan api dengan sistem apungan – yang sepatutnya berlaku hari ini tetapi dianjak ke satu masa lain – bakal menyaksikan harga petrol RON 95 dikekalkan pada RM2.20 seliter, walaupun jika pasaran minyak mentah menjadikannya melepasi tahap itu. Ini dimaklumkan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng seperti dilaporkan The Star.

Menurut Lim, sistem apungan ini berbeza dengan apa yang diamalkan kerajaan sebelum ini. “Kalau harga petrol turun, pengguna akan membayar harga yang kurang. Tetapi, sekiranya harga naik melepasi RM2.20, mereka tidak perlu khuatir kerana kerajaan akan menampung subsidi yang terlibat,” ujar LGE.

Beliau menjelaskan, pelaksaan harga apungan mingguan ditangguhkan atas desakan dan bantahan Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM). Perdana Menteri, Tun M akan bertemu dengan mereka hari ini sebelum menentukan harga minyak baru, yang dijangka akan diumumkan selepas sidang kabinet hari ini.

Presiden PDAM, Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz menyatakan pendirian persatuan ini minggu lalu. “Sebagai pengedar, kami tidak dapat mengawal harga petrol. Misalnya, kami membeli petrol hari ini, jika kerajaan menukar harganya esok, kami terpaksa juga mengikut harga itu walaupun sebenarnya ketika dibeli, kami membayar harga yang lebih tinggi.

Harga petrol RON 95 akan kekal RM2.20 seliter – LGE

“Tidak seperti perniagaan lain yang boleh menetukan kadar keuntungan mereka sendiri, kami tak boleh, sebab semuanya tertakluk kepada kerajaan. Jadi, bayangkan jika harga turun setiap minggu, kami terpaksa menanggungnya (termasuk kerugian) empat kali sebulan,” jelas beliau.

“Kami bahkan tak boleh pun untuk mengurangkan pembelian stok; tangan kami terikat. Jika pengurangan harganya berlangsung secara beransur-ansur dan tidak memberi kesan kepada kadar keuntungan setiap hari, itu boleh ditolak ansur, tetapi kerajaan perlu berbincang dengan kami terlebih dahulu.

“Memang tak ada salahnya kerajaan ingin menurunkan harga minyak untuk kepentingan rakyat, kami sokong langkah itu, tetapi kami yang terpaksa menanggung kerugian setakat ini. Jika ini berterusan, susahlah kami,” jelas beliau dengan menyatakan bahawa kadar keuntungan pengedar ialah 10 sen seliter bagi petrol.

Sistem ini juga hanya untuk sementara, paling tidak sehingga sistem kad subsidi minyak RON 95 diperkenalkan bagi golongan B40 yang layak. Kaedah pelaksanaan agihan subsidi ini juga belum diperincikan lagi, selepas diumumkan ketika pembentangan Belanjawan 2019 lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required