Volkswagen tunjukkan konsep pengecas mudah alih

Volkswagen tunjukkan konsep pengecas mudah alih

Volkswagen melalui cabang pengeluar komponen mereka telah menunjukkan satu konsep Stesen Pengecas Mudah Alih (MCS) yang secara ringkasnya, seperti pek bateri (power bank) kapasiti tinggi dan boleh diletakkan di mana-mana kawasan di dalam bandar. Lokasi itu pula boleh dikenal pasti secara atas talian atau aplikasi khas.

Pengerusi lembaga pengurusan Volkswagen Group Components, Thomas Schmall berkata “steseen pengecas mudah alih ini boleh diletakkan di mana-mana kawasan yang memerlukan, sama ada dengan terdapat sambungan kepada kuasa elektrik utama ataupun tidak. Fleksibiliti ini membolehkan pendekatan baru untuk pengembangan infrastruktur pengecas kenderaan.

“Sebagai contoh, dengan pengecas mudah alih ini, pengurusnya boleh mengenal pasti tempat mengecas yang tetap sebelum membuat pelaburan untuk membangunkan rangkaian penuh. Sebagai tambahan, dengannya juga kita boleh membuat satu tempat mengecas yang besar secara sementara – di mana dan apabila perlu,” tambah Schmall.

Volkswagen tunjukkan konsep pengecas mudah alih

Setiap tempat mengecas boleh digunakan untuk pengecasan pantas DC sehingga 100 kW. Selain mengecas kenderaan elektrik, motosikal elektrik juga boleh menggunakan stesen ini. Empat kenderaan boleh dicas secara serentak, dan stesen mengecas tersebut mempunyai dua penyambung DC dan dua penyambung AC. Kapasiti bateri simpanannya boleh mencecah 360 kWh, dan ini cukup untuk mengecas sehingga 15 buah kenderaan dengan purata masa 17 minit untuk setiap kenderaan (pengecasan pantas).

Apabila kapasiti bateri simpanan dalam stesen pengecas mudah alih ini sudah berkurangan sehingga mencecah 20% sahaja, ia akan ditukar dengan stesen yang dicas penuh. Selain daripada itu, terdapat juga kemungkinan ia boleh disambung kepada sumber kuasa dan dicas kembali.

Stesen mengecas mudah alih ini akan mula dipasang separuh tahun pertama 2019 ini di Wolfsburg sebagai projek paling awal, dan akan memberi sokongan kepada pengembangan insfrastruktur pengecas di kawasan bandar. Menjelang 2020, pengecas ini juga akan digunakan di dalam bandar dan komuniti, serta juga acara-acara besar tertentu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required