Porsche Cayman GT4 Clubsport 718 – kereta lumba dalam dua varian, badan daripada bahan organik

Porsche Cayman GT4 Clubsport 718 – kereta lumba dalam dua varian, badan daripada bahan organik

Tiga tahun selepas Porsche Cayman GT4 Clubsport pertama diperkenal, sekarang pengeluar dari Jerman itu memperkenalkan pula model baru Cayman GT4 Clubsport 718. Dua varian ditawarkan untuk kereta lumba enjin di tengah ini iaitu “Trackday” untuk pelumba amatur dan “Competition” untuk perlumbaan antarabangsa dan dalam negara.

Selain mempertingkatkan prestasi serta kemampuan kenderaan ini, Porsche turut memberi fokus kepada penggunaan bahan boleh kitar semula, di mana ia adalah kereta lumba pertama di dunia yang menggunakan badan diperbuat daripada bahan komposit gentian asli.

Pintu serta spoiler belakang Cayman GT4 Clubsport 718 diperbuat daripada campuran gentian organik, di mana sumber utamanya adalah bahan agrikultur seperti biji flex dan hemp. Menurut Porsche, bahan ini mempunyai ketegaran dan berat sama seperti gentian karbon.

Enjin yang digunakan pada Cayman GT4 Clubsport 718 adalah unit enam silinder sebaris 3.8 liter, yang mampu menghasilkan kuasa 425 hp, dan ini bersamaan dengan 40 hp lebih berbanding model sebelum ini. Kuasa disampaikan ke roda belakang melalui kotak gear enam kelajuan klac berkembar dan pengunci differential gandar belakang mekanikal.

Suspensi hadapan pula diambil daripada model 911 GT3 Cup manakala untuk brek, sistem perlumbaan digunakan, terdiri daripada cakera besi 380 mm. Kereta yang mempunyai berat 1,320 kg ini datang terus dengan roll cage yang dikimpal terus, tempat duduk bucket lumba dan tali pinggang six-point.

Seperti yang diberitahu tadi, varian Trackday disediakan untuk pemandu amatur, yang mahu menggunakannya untuk sesi pemanduan litar persendirian atau acara tertentu, tanpa banyak komitmen. Ia menampilkan tetapan suspensi yang tidak boleh diubah, manakala ABS, ESC dan sistem kawalan cengkaman boleh ditutup kalau mahu. Turut diberi adalah pendingin hawa, pemadam api dan tangki minyak keselamatan FT3 80 liter.

Porsche Cayman GT4 Clubsport 718 – kereta lumba dalam dua varian, badan daripada bahan organik

Versi Competition pula adalah jentera lumba yang lebih serius. Penyerap hentaknya boleh dilaras dalam tiga tahap, dan tangki minyaknya mempunyai kapasiti 115 liter, menjadikannya sesuai untuk perlumbaan jarak jauh. Hasil daripada penggunaan sistem pengimbang kuasa brek, tahap kekuatan brek antara roda yang ada juga boleh dilaras, manakala jack angin yang disediakan pula membantu apabila kereta masuk ke pit.

Turut diberi pada versi Competition ini adalah roda stereng yang boleh dicabut dengan pantas (diambil daripada 911 GT3 R) dan sistem pemadam api automatik. Kedua-dua versi Cayman GT4 Clubsport 718 ini hanya untuk kegunaan atas litar dan tidak boleh dibawa atas jalan biasa. Harga versi Competition adalah 157,000 euro (RM740,567) tidak termasuk cukai dan ia sudah dibuka untuk tempahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required