Continental cadangkan guna robot kecil dan kereta autonomous untuk sistem penghantaran ekspres

Continental cadangkan guna robot kecil dan kereta autonomous untuk sistem penghantaran ekspres

Anda mungkin sudah melihat banyak cadangan penyelesaian pengangkutan masa hadapan yang menggunakan kenderaan autonomous (gerak sendiri), namun Continental telah membawanya satu lagi tahap ke hadapan. Konsep yang dibangunkan oleh Continental ini menggabungkan kereta autonomous dengan robot kecil.

Ia adalah untuk servis penghantaran ekspres, di mana kebanyakan konsep yang ada sekarang cuma menunjukkan kereta autonomous yang boleh mengambil dan menghantar barang, tetapi masih memerlukan orang untuk mengambil barang tersebut secara sendiri apabila kereta itu sudah tiba.

Melalui konsep Continental ini, apabila kereta itu sudah tiba di destinasi, robot kecil akan keluar dari kereta dan menghantar pakej betul-betul di hadapan pintu atau masuk ke dalam bangunan. Selain lebih cekap dan mudah, ia juga menjamin keselamatan pakej yang mahu dihantar.

Continental cadangkan guna robot kecil dan kereta autonomous untuk sistem penghantaran ekspres

Untuk kereta autonomous itu sendiri, Continental sudah ada model sendiri yang digunakan dalam kawasan pejabat mereka di Frankfurt untuk membawa orang, dipanggil Continental Urban Mobility Experience (CUbE), tetapi untuk sistem penghantaran barang ini, bahagian dalamnya telah diubah.

Demonstrasi konsep ini turut ditunjukkan semasa pameran CES 2019 di Amerika Syarikat, dan robot kecil itu sendiri dikatakan padat dengan teknologi serta tahan lasak seperti barangan automotif, dan ia boleh mengesan manusia, halangan serta keadaan sekitar waktu bergerak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required