Geely GE11 – teaser sedan elektrik penuh mula disiar

Geely GE11 – teaser sedan elektrik penuh mula disiar

Geely telah memulakan promosi pengenalan sedan elektrik penuh mereka, yang dikata akan membuat penampilan rasmi pada awal tahun 2019. Setakat ini, ia cuma dikenali sebagai GE11 dan merupakan sebuah produk global yang akan menyokong usaha syarikat itu untuk menembusi pasaran antarabangsa.

Gambar teaser yang dikeluarkan menunjukkan sedan elektrik ini seperti mempunyai pengaruh rekaan Mercedes-Benz CLA, manakala lampu hadapannya pula direka dengan konsep ‘Yi’ yang bermaksud satu dalam bahasa Mandarin. Daripada pandangan mata kasar, lampu ini dilihat agak panjang sehingga ke tepi fender.

Menurut Geely lagi, rekaan GE11 menghasilkan tahap kecekapan rintangan angin yang baik, iaitu cuma 0.2375 Cd. Bahagian gril atasnya tertutup rapi tetapi bampar berlekuknya masih mempunyai bukaan udara di bawah. Sedan empat pintu ini juga mempunyai pembuka pintu yang sama rata dengan permukaan.

Untuk gambaran yang lebih jelas, Autohome telah menyiarkan imej GE11 tanpa sebarang pelindung dan bentuk kenderaan tersebut memang sama seperti teaser yang dikeluarkan oleh Geely. Set gambar ini turut menunjukkan bahagian belakangnya, di mana terdapat jalur krom bertulis Geely yang menyambungkan lampu kiri dan kanannya. Disebabkan ini adalah kereta elektrik, tiada muncung ekzos padanya.

Berkenaan kuasa penggerak, laman web dari China itu mengatakan GE11 akan dipacu motor elektrik 177 PS (130 kW), yang mendapat kuasa daripada bateri lithium ion. Perincian lain tidak diketahui, kecuali ia boleh mencapai laju maksimum 150 km/j.

Gambar bahagian dalam kenderaan pra produksi GE11 pula menunjukkan rekaan kontemporari, dengan bahagian tengah papan pemuka mempunyai skrin besar di atasnya, manakala untuk pemandu, skrin kecil digunakan sebagai panel instrumen. Menurut sumber lagi, GE11 termasuk dalam kategori kereta kompak, dengan panjang 4,736 mm, lebar 1,804 mm, tinggi 1,503 mm dan jarak roda 2,700 mm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required