MAA: Jualan kenderaan di M’sia untuk Disember 2018

MAA: Jualan kenderaan di M’sia untuk Disember 2018

Angka jualan dan pengeluaran kenderaan di Malaysia untuk bulan Disember 2018 telah pun dikeluarkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA), dan ia menunjukkan sedikit penurunan berbanding apa yang telah dicatatkan pada bulan sebelumnya.

Secara keseluruhannya, 48,188 buah kenderaan telah berjaya diserahkan kepada pemilik pada bulan Disember, dan ini adalah 0.2% kurang (bersamaan 94 unit) berbanding jumlah pada bulan November 2018. Walaupun begitu, jumlah jualan untuk bulan Disember 2018 menurun sebanyak 12% (bersamaan 6,531 unit) apabila dibandingkan dengan bulan sama pada tahun 2017 (54,719 unit).

Menurut MAA, sebab utama penurunan ini adalah kebanyakan permintaan pelanggan telah disempurnakan sepanjang tempoh tiga bulan cukai GST ditetapkan pada kadar sifar. Selain daripada itu, kelewatan kelulusan harga jualan kenderaan oleh kerajaan juga sedikit mengganggu waktu pelancaran model baru yang memerlukan harga rasmi.

Untuk jumlah keseluruhan industri (TIV), tahun 2018 mencatat 598,714 buah kenderaan dan ini melebihi catatan tahun lepas sebanyak 576,652 unit (+3.83% atau 22,089 unit). Untuk bulan Januari, MAA menjangkakan gaya penurunan ini akan berterusan kerana sebab yang sama selain pengguna terus berhati-hati sebelum melakukan pembelian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required