TAS2019: Blitz Toyota Corolla Sport – kuasa turbo!

TAS2019: Blitz Toyota Corolla Sport – kuasa turbo!

Jika anda rasa TOM’S Corolla Sport tadi ‘biasa-biasa’, ini satu lagi Corolla yang diubahsuai oleh satu lagi penala terkenal Jepun – Blitz – yang menampilkan sesuatu yang luar biasa di mana Blitz Corolla Sport dengan penjana 1.8 liter Hybrid THS II ini disumbatkan dengan kit pengecas turbo!

Kit berkenaan didatangkan secara pakej bolt-on, bermaksud ia boleh dipadankan secara ‘plug and play‘, dan unit catalytic converter asal turut boleh digunakan kembali. Turbin itu sendiri sebenarnya adalah turbin IHI tetapi roda pemampat dan roda turbin telah dibesarkan lagi oleh Blitz.

Enjin tersebut turut menerima perubahan pada sistem kemasukan dengan kit penapis udara berprestasi dan juga sistem ekzos Blitz Nur Spec. Tiada angka rasmi berapa peningkatan kuasa sebenar dapat diekstrak, tetapi menurut Blitz, tidak sukar untuk mendapatkan 150 PS hanya pada enjin petrol (tidak termasuk kuasa motor elektrik) Corolla Sport ini.

TAS2019: Blitz Toyota Corolla Sport – kuasa turbo!

Sebagai perbandingan, dalam keadaan standard, Toyota Corolla Hybrid Hatchback generasi baharu ini dijana enjin 1.8 liter bersama sisitem hibrid THS II dengan kuasa keseluruhan 122 PS. Kuasa hanya disalurkan pada roda hadapan menerusi kotak gear Direct-Shift CVT.

Bukan setakat kuasa yang diberi perhatian, pengendalian kereta ini turut diambil kira, lebih-lebih lagi ia kini mendapat tenaga yang lebih kuat. Suspensi asal telah dibuka untuk memberikan laluan kepada set suspensi boleh laras Blitz ZZR, bersama tower bar yang dipadankan pada bahagian hadapan.

Suspensi ini bukan sahaja memberikan pengendalian lebih baik dalam masa yang sama masih legi selesa untuk dipandu setiap hari, malah memberikan stance lebih agresif lebih-lebih lagi bersama rim Enkei PF05 berdiameter 19-inci dibaluti tayar Dunlop Direzza DZ102 bersaiz 225/35R19. Disebalik roda berkenaan, jelas kelihatan sistem brek lebih besar pada bahagian hadapan – cakera yang dilarik bersama angkup Blitz empat-omboh.

Untuk kit badan, Corolla ini menerima pakej aero Blitz terdiri dari spoiler bampar hadapan, skirt sisi dengan ‘sayap’ dan juga diffuser belakang, bersama spoiler bumbung. Anda boleh perhatikan dua tip ekzos berkembar berberza dipadankan pada kiri dan kanan, iaitu muffler VSR dan VS bagi membolehkan pelanggan memilih kelak. Sekali lagi, pintu kereta ini tidak boleh dibuka dan kami tidak boleh melihat dengan lebih teliti pada bahagian kabin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required