Kia Telluride 2020 – SUV besar lapan tempat duduk

Kia Telluride 2020 – SUV besar lapan tempat duduk

Tiga tahun lepas, Kia menyatakan hasrat mahu memasuki pasaran Amerika Syarikat dengan SUV besar, dan nama modelnya didedahkan sebagai Telluride. Kemudian, tahun lepas ia muncul sebagai sebuah kereta konsep offroad, dan kini barulah ia ditunjukkan secara rasmi.

Rekaan gril unik Tiger Nose Kia masih digunakan pada SUV lapan tempat duduk ini, dan lampu hadapannya adalah daripada jenis projector, dengan terdapat lampu siang LED di kelilingnya dan ia juga boleh bertukar kepada lampu tunjuk arah. Belakang pula menggunakan lampu LED dengan jalur menegak. Melengkapkan penampilannya adalah rim aloi 20 inci.

Masuk ke dalam, SUV ini penuh dengan bahan berkualiti dan rekaannya mahu mengetengahkan keluasan seperti ruang tamu dan bukannya kenderaan utiliti. Di bahagian tengah papan pemuka terdapat skrin infotainmen 10.25 inci yang disambung dengan fungsi Apple CarPlay dan Android Auto, kamera belakang, serta sistem audio Harman Kardon 630 watt 10 pembesar suara dengan Quantum Logic Surround Sound dan Clari-Fi.

Kia Telluride 2020 – SUV besar lapan tempat duduk

Tempat duduk gebu Telluride dibalut dengan kulit Nappa, manakala papan pemuka dan kulit pintu mempunyai kemasan kayu dan krom matte. Pembeli juga boleh mendapatkan tempat duduk baris pertama dan kedua yang berliang, sementara di atas bumbung terdapat pengawal pendingin hawa baris kedua dan tempat duduk baris ketiga pula boleh disandar.

Badan yang besar dan enjin yang juga besar pada kenderaan di Amerika Syarikat adalah sesuatu yang biasa. Untuk memastikan ia tidak tewas, Telluride menggunakan enjin 3.8 liter yang mampu menghasilkan 291 hp pada 6,000 rpm dan 355 Nm tork pada 5,200 rpm. Jika dibandingkan dengan pesaing terdekatnya seperti Toyota Highlander, Honda Pilot, Nissan Pathfinder dan Ford Explorer, kuasa Telluride adalah lebih tinggi.

Dalam keadaan standard, Telluride menggunakan pacuan roda hadapan (FWD), tetapi kuasa juga boleh disampaikan ke semua tayar melalui kotak gear automatik lapan kelajuan dan sistem AWD electro-hydraulic. Untuk mod pemanduan, ada empat disediakan iaitu Smart, Eco, Sport dan Comfort manakala untuk pacuan anda boleh memilih Snow atau AWD Lock. Mod Eco dan Smart cuma untuk FWD tetapi apabila ditukar kepada Sport, 65% kuasa disampaikan ke roda hadapan dan 35% ke belakang.

Kia Telluride 2020 – SUV besar lapan tempat duduk

Telluride boleh menarik beban sehingga 5,000 pound (2,267 kg) dan ia juga menampilkan suspensi belakang boleh imbang sendiri. Ia akan dilaras bergantung kepada berat barang yang dibawa demi memastikan stabiliti kenderaan. Ciri Downhill Brake Control pula membantu kawalan yang lebih baik waktu menurun bukit.

Untuk bahagian keselamatan, Telluride dilengkapi dengan pakej “Kia Drive Wise” yang termasuk Blind Spot Collision-Avoidance Assist Rear, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist, Lane Following Assist, Safe Exit Assist, Highway Driving Assist, Driver Attention Warning, Smart Cruise Control dengan Stop & Go, dan tujuh beg udara.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • nadzir on Apr 23, 2022 at 3:49 pm

    Adakah model Telluride boleh didapati di Malaysia? Kalau ada bila anggaran masuk. Tq

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required