Pelabur bagi projek kereta nasional ketiga dijangka akan dipilih pada 28 Januari ini – laporan

Pelabur bagi projek kereta nasional ketiga dijangka akan dipilih pada 28 Januari ini – laporan

Dalam mesyuarat Majlis Pembangunan Negara (MPM) yang akan berlangsung pada 28 Januari ini, syarikat yang bakal menerajui projek kereta nasional ketiga dijangka akan dipilih. Menurut laporan Berita Harian, dalam mesyuarat yang akan dipengerusikan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, MPM juga dijangka memuktamadkan pemilihan senarai rangkaian vendor tempatan, yang akan menyokong operasi pengeluaran projek.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Industri-Kerajaan bagi Teknologi Tinggi (MIGHT), Datuk Dr Mohd Yusoff Sulaiman,buat setakat ini ada lebih 10 pelabur swasta yang mengemukakan cadangan terbabit dalam pengeluaran model sulung kereta hibrid di bawah projek kereta nasional ketiga itu.

Katanya lagi, tanpa menggunakan dana kerajaan, konsep pengeluaran dengan menggembleng tenaga dan kepakaran tempatan itu berupaya memberi ‘nafas’ baharu kepada rantaian syarikat vendor, yang sebelum ini menghasilkan pelbagai komponen kereta berteraskan konsep futuristik.

“Sejak Disember lalu, apa yang diperkatakan (menerusi penerbitan eksklusif BH mengenai model pertama kereta nasional ketiga) itu, selari matlamat MPM kerana kita ingin memperkasa keseluruhan ekosistem, termasuk syarikat vendor dan pembangunan sumber manusia. Oleh itu, tunggu sedikit masa lagi, keputusan untuk memuktamadkan syarikat swasta bagi menerajui pengeluaran kereta nasional ketiga dijangka diumumkan pengerusi,” ujarnya.

Pelabur bagi projek kereta nasional ketiga dijangka akan dipilih pada 28 Januari ini – laporan

Tambahnya lagi, pengeluaran model pertama kereta nasional ketiga itu tidak semestinya membabitkan pembinaan kilang baharu, sebaliknya bakal memaksimumkan kemudahan, kepakaran dan teknologi sedia ada, menerusi pembabitan syarikat yang dipilih.

Justeru, ia boleh ‘hidup’ tanpa dana daripada kerajaan kerana syarikat peneraju bakal mewujudkan konsortium dengan pelabur swasta lain dan berupaya mengurangkan risiko perniagaan.

“Antara pelabur yang menyatakan minat dalam pengeluaran projek kereta nasional ketiga ini ialah Sime Darby Auto Engineering (SDAE), kerana mereka mempunyai kemampuan dalam pemasangan enjin kenderaan Jerman, BMW. Yang turut menyatakan minat ialah SilTerra Malaysia Sdn Bhd yang berpangkalan di Kulim. Syarikat ini mempunyai kepakaran dalam pengeluaran mikrocip, justeru kita cuba untuk memaksimumkan kapasiti sedia ada.

“Projek kereta nasional ketiga akan melebarkan jaringan sistem automotif, menerusi kesalinghubungan dengan maklumat pembangunan, supaya teknologi dan reka bentuk futuristik kenderaan ini menyuntik kelainan yang ketara berbanding model sedia ada,” katanya.

Pelabur bagi projek kereta nasional ketiga dijangka akan dipilih pada 28 Januari ini – laporan

Mengulas kewajaran pengeluaran kereta hibrid, Mohd Yusoff berkata, ia selari unjuran perkiraan kos penyelenggaraan dan bahan api menjelang 2025, yang menyaksikan tiada perbezaan antara kereta dengan enjin pembakaran dalaman (ICE) dan hibrid. Ia adalah kenderaan yang menggunakan lebih daripada satu sumber tenaga, sama ada petrol ataupun diesel, bersama-sama dengan sebuah motor elektrik yang dijana bateri.

Mohd Yusoff berkata, dengan jangkaan penurunan harga bateri dan komponen hibrid dalam tempoh enam tahun akan datang, syarikat automotif tempatan perlu turut proaktif bergerak ke arah itu.

“Ini projek besar dalam industri automotif kerana kita mahu jadikan Cyberjaya sebagai lokasi perintis, yang berupaya menampung kapasiti penggunaan kenderaan autonomi dan menyokong keperluan komunikasi V-2-I (kereta kepada infrastruktur). Sehubungan itu, ia bukan sekadar mengenai pengeluaran kereta, sebaliknya pembangunan ekosistem menyeluruh, sekali gus memberi kesan limpahan ekonomi kepada sektor berkaitan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required