Kereta nasional ketiga harus tumpu kepada kenderaan jimat tenaga, manfaat atasi kekurangan – menteri

Kereta nasional ketiga harus tumpu kepada kenderaan jimat tenaga, manfaat atasi kekurangan – menteri

Cadangan untuk membangunkan kereta nasional ketiga haruslah memfokuskan kepada menerokai kenderaan jimat tenaga sebagai pelaburan terasnya, ujar Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Dr A. Xavier Jayakumar.

Menerusi laporan Bernama, beliau berkata bahan bakar fosil mungkin boleh bertahan 25 tahun lagi atau kurang daripada tempoh itu dan dengan itu wujud keperluan untuk melakukan perubahan segera dalam usaha untuk beralih kepada penggunaan tenaga yang lebih lestari. Beliau turut menyebut pengeluar kenderaan seperti BMW, Mercedes, Porsche dan Nissan telah mengeluarkan kereta elektrik dalam usaha untuk menerokai pemasaran dan pengkomersialan sebagai pilihan untuk jangka panjang.

“Untuk masa depan, pastinya, pilihannya ialah kenderaan elektrik (EV). Evolusi daripada kenderaan menggunakan bahan bakar fosil kepada EV telahpun bermula. Pada ketika ini, semasa dunia terus menonton perlumbaan F1, perlumbaan Formula E-racing semakin mendapat tempat di hati peminat. Bagi saya ini cara berdaya maju “untuk masa depan’. Oleh itu, saya pasti manfaat mempunyai kereta nasional ketiga jelas akan mengatasi sebarang kekurangannya,” katanya.

Kereta nasional ketiga harus tumpu kepada kenderaan jimat tenaga, manfaat atasi kekurangan – menteri

Tambahnya lagi, sekiranya EV dikeluarkan secara besar-besaran di sini pada masa depan, lebih ramai orang akan mempunyai pilihan untuk beralih kepada kenderaan lebih mesra alam sekitar pada harga lebih mampu milik.

“Pembelajaran teknologi baharu akan mendorong generasi muda untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang itu dan Malaysia boleh menjadi peneraju dalam segmen automobil itu bukan sahaja di rantau ini tetapi juga peringkat global. Industri kereta EV secara relatifnya adalah bidang baharu dengan Elon Musk dengan Tesla menerajuinya pada ketika ini. Peluang untuk menarik golongan belia kita menceburinya dan mengembangkannya adalah tiada hadnya. Biar kerajaan menerajui idea ini,” katanya.

Baru-baru ini dilaporkan bahawa dua syarikat China bersedia melabur sehingga US$10 billion (RM41 bilion) untuk memulakan projek itu bagi lima tahun pertama. Malahan cadangan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir itu turut menarik minat beberapa pengeluar kereta Jepun seperti Toyota dan Nissan.

“Pada pendapat saya, sekiranya urusan itu berjaya, ia akan memanfaatkan negara dan rakyatnya untuk jangka panjang,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required