DRB-Hicom ada sebab kukuh untuk pertahankan diri dalam kes saman Proton-Lotus-Goldstar – laporan

DRB-Hicom ada sebab kukuh untuk pertahankan diri dalam kes  saman Proton-Lotus-Goldstar – laporan

Ingat lagi laporan berkaitan saman bernilai RM523 juta yang dikeluarkan oleh Goldstar Heavy Industrial kepada Proton Automobiles China Ltd (PACL) minggu lepas? Dalam perkembangan terbaru seperti dilaporkan The Egde, DRB-Hicom mungkin memiliki peluang baik untuk mempertahankan dirinya terhadap saman sivil berkenaan.

Sedikit tentang latar perkara ini; PACL dimiliki sepenuhnya oleh Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd (PONSB), yang merupakan 100% anak syarikat Proton Holdings Berhad (PHB). Ketika ini, DRB-Hicom memiliki 50.1% kepentingan dalam PHB.

Di dalam saman yang difailkan, DRB-Hicom sebelum ini menjelaskan dakwaan itu adalah bersabit dengan kontrak yang melibatkan PHB, Lotus Group International Limited (LGIL) dan Goldstar, bertujuan untuk mewujudkan sebuah syarikat usaha sama dengan nama Goldstar Lotus Automobile (GLAC) – bertujuan untuk mengeluarkan kereta, enjin, alatan, komponen dan aksesori lain Lotus di China.

Bagaimanapun, selepas gagal untuk mendapatkan lesen pengilangan yang diperlukan selepas tarikh akhir tempoh lanjutan pada 31 Disember 2017, kontrak berkenaan dibatalkan pada 22 Januari tahun lalu, dan GLAC tidak dapat memulakan perniagaannya.

Kegagalan syarikat usahasama yang ditubuhkan itu mendapat lesen pengilangan mengikut masa yang ditetapkan akan menjadi hujah pembelaan yang kukuh bagi pihak DRB-Hicom, memandangkan perkara itu menjadi syarat utama untuk membolehkan perjanjian berkenaan diteruskan.

DRB-Hicom ada sebab kukuh untuk pertahankan diri dalam kes  saman Proton-Lotus-Goldstar – laporan

Saman sivil itu dibuat selepas setahun daripada tarikh pembatalan berkenaan, kemungkinan besar disebabkan oleh kegagalan kedua-dua pihak untuk mencapai kata sepakat. Menurut pengumuman awal Bursa bertarikh 27 April 2015, sekiranya berlaku pembatalan usahasama itu, pihak terlibat boleh menuntut nilai kapital yang didaftarkan oleh pihak yang satu lagi melalui penilai bebas.

GLAC ditubuhkan pada 25 September 2015, dengan jumlah semasa yang serta modal awal dimiliki ialah RM180 juta. Pihak berkepentingan di dalam GLAC adalah seperti berikut; PHB (40%), LGIL (10%) dan Goldstar (50%).

Sekiranya tidak berhasil diteruskan, Proton sepatutnya dibenarkan untuk memindah bahagian kapital yang didaftarkan miliknya kepada pihak ketiga. Sekiranya kedua-dua pilihan itu berjaya diteruskan, usahasama berkenaan boleh meneruskan untuk mencairkan dananya.

Memandangkan Lotus telah dijual kepada Zhejiang Geely Holding (ZGH) Group oleh Proton pada September 2017, pilihan ketiga saja yang tinggal – disebabkan itu saman sivil dikeluarkan untuk mendapatkan semula kos yang ditanggung Goldstar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required