Petronas Yamaha Sepang Racing Team 2019 dilancar

Petronas Yamaha Sepang Racing Team 2019 dilancar

Tahun ini, dalam kancah perlumbaan MotoGP, Malaysia ada sesuatu yang istimewa untuk ditawarkan kepada peminat-peminat tegar sukan permotoran berkenaan. Sepang Racing Team (SRT) akan membawa nama negara untuk bersaing dalam ketiga-tiga kategori yang dipertandingkan dalam MotoGP.

Memperkenalkan jentera dan pasukan yang akan menggalas cabaran dalam musim terbaru nanti, jentera Petronas Yamaha SRT YZR-M1 bakal menyaksikan dua pelumba, Franco Morbidelli dan Fabio Quartararo berentap dalam kategori utama MotoGP.

Sementara itu, dalam kelas Moto2, pelumba negara, Khairul Idham Pawi – atau lebih mesra dengan nama Super KIP – akan menunggang jentera Petronas Sprinta Racing yang dikuasakan oleh enjin 765 Triumph. Bagi kelas Moto3 pula, Ayumu Sasaki dan John McPhee akan mewakili Petronas Sprinta Racing.

“Petronas Sepang Racing Team yang terlibat di dalam semua tiga kategori perlumbaan MotoGP ini merupakan pasukan satelit atau bukan pengeluar terbesar yang ikut serta. Kami telah berkembang kepada pasukan dengan kapasiti 50 individu dari pelbagai negara dengan penunggang yang mewakili lima negara – Malaysia, Itali/Brazil, Perancis, Jepun dan Scotland,” jelas CEO SIC, Datuk Razlan Ahmad Razali.

Petronas Yamaha Sepang Racing Team 2019 dilancar

“Penglibatan Petronas dalam sukan perlumbaan bukanlah sesuatu yang baru, terutamanya di dalam Formula 1 dan MotoGP. Usahasama ini menandakan kehadiran penuh Petronas di dalam acara sukan lumba motosikal, dari peringkat akar umbi melalui Cub Prix sehinggalah kepada perlumbaan antarabangsa seperti MotoGP, Moto2 dan Moto3.

“Ini antara lain memperkayakan lagi penjenamaan global Petronas serta kerjasama teknologi yang terlibat, terutama dalam lapangan pembangunan bahan api dan pelincir,” jelas Presiden dan CEO Petronas, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin.

MotoGP tahun ini akan bertandang ke litar SIC dari 6-8 Februari bagi sesi ujian musim sejuk, sebelum ke Losail, Qatar bagi ujian musim sejuk terakhir dan kemudian memulakan kempen perlumbaan bagi musim 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required