SPYSHOT: BMW 5 Series Touring plug-in hybrid diuji

SPYSHOT: BMW 5 Series Touring plug-in hybrid diuji

Susulan pengenalan model BMW 530e iPerformance G30, pengeluar kereta Jerman mempunyai versi bumbung yang lebih panjang bagi model plug-in hybrid, dan ia telah dikesan oleh jurufoto spy kami.

Kemungkinan besar ia menggunakan enjin petrol 2.0 liter turbo dari sedan PHEV semasa, tapi dipasang pada kerangka wagon ini. Malah kelihatan pelekat ‘Hybrid Test Vehicle’ yang ditampal di pintu bahagian pemandu, sementara penutup port pengecasannya tidak ditutup.

Pada sedan 530e, penjana kuasa mengandingkan enjin 184 hp/320 Nm dengan motor elektrik 113 hp/250 Nm yang mampu menghasilkan keseluruhan kuasa sebanyak 252 hp dan tork 420 Nm. Motor elektrik ini diaplikasi di antara transmisi automatik lapan-kelajuan dan tidak jauh dengan torque converter.

SPYSHOT: BMW 5 Series Touring plug-in hybrid diuji

Sebagai rujukan, sedan BMW 530e dilengkapi bateri lithium-ion 9.2 kWh yang ditempatkan di bawah tempat duduk belakang, dan ia menampilkan litar suhu-rendah dengan penyejukan. Jarak elektrik tulen pada sedan ialah 47 km dengan kelajuan tertinggi mod elektrik sekitar 140 km/j, dengan jarak keseluruhan hibrid pada 644 km.

Angka ini akhirnya dapat dicapai oleh Touring Wagon, dengan sedikit jangkaan, jika terdapat perbezaan dalam komponen pacuan elektriknya.

Protokol pengecasannya dijangka sama dengan sedan, di mana pengecasan penuh lebih kurang lima jam dengan menggunakan soket domestik atau di bawah tiga jam dengan BMW i Wallbox 3.7 kW. Jika Touring ini mengadaptasikan pad pengecasan tanpa wayar, ia boleh dicas sepenuhnya dalam kira-kira tiga jam setengah.

GALERI: BMW 530e sedan di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required