Daihatsu Copen hanya empat tahun di Indonesia

Daihatsu Copen hanya empat tahun di Indonesia

Model kereta “kei-roadster” Daihatsu Copen tak pernah dijual di Malaysia, tetapi ada dalam pasaran Indonesia. Sejak 2015, PT Astra Daihatsu Motor (ADM) jadi pengedar sahnya – yang turut memasarkan model paling laris jenama Jepun itu, MPV Xenia dan Sigra.

Copen menjadi model paling kecil dan paling mahal, diimport terus dari Jepun. Di negara kelahirannnya juga, Copen bukanlah sebuah model yang senang dilihat merata. Ia “sekapal” dengan Honda S660, membikin satu kelompok kenderaan “rare” dengan dua-pintu – melawan arus dan pemahaman pasaran tentang praktikaliti dan ruang luas dan selesa.

Tapi, kesempatan untuk menikmati kelebihan itu kini berakhir; masa Copen ditawarkan di sana sudah tamat. ADM mengesahkan syarikat itu akan berhenti membawa masuk Copen bermula tahun ini. “Sejak awal, niatnya adalah untuk menunjukkan bahawa Daihatsu mempunyai model-model menarik seperti itu. Ia bukan untuk meraih jumlah jualan tinggi. Selepas ini kami akan beri tumpuan kepada model-model semasa yang ada,” jelas Pengarah Pemasaran ADM, Amelia Tjandra kepada Kompas.

Beliau juga memaklumkan, jumlah Copen yang ada di sana hanya dalam angka ratusan sahaja, dan syarikat itu juga tidak lagi akan melayani sebarang tempahan khas terhadap model berkenaan seperti sebelum ini. Laporan sebelum ada menyebut, pada 2015, ADM hanya menjual 14 unit Copen – empat manual dan 10 lagi CVT. Pada 2016, hanya dua unit dijual.

TAS2019: Daihatsu Copen GR Sport Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required